Professori Basant K. Purin kirja kroonisen väsymysoireyhtymän rasvahappohoidosta

Englantilainen psykiatrian professori Basant K. Puri on kirjoittanut kirjan kroonisesta väsymysoireyhtymästä, johon hän suosittelee hoidoksi kalaöljyä nimeltään E-EPA. "E-EPAlla voidaan lisätä solukalvojen fosfolipidimolekyylien esiasteita ja samalla hillitä fosfolipidejä hajottavien entsyymien aktiivisuutta", hän sanoo.

Uutinen 21.4.2006: Taudin syyksi on paljastunut aivojen geenivirhe

Lontoossa Hammersmithin yliopistosairaalassa toimivan psykiatri Basant K. Purin työryhmä on tehnyt uraa uurtavaa tutkimustyötä kroonisessa väsymysoireyhtymässä (ME). Hänen tutkimuksensa on julkaistu arvostetuissa tiedelehdissä ja ne ovat herättäneet laajalti huomiota. Tohtori Puri on kirjoittanut kaksi kirjaa, joissa hän kertoo, kuinka EPA-rasvahappo (E-EPA) ehkäisee ja hoitaa kroonista väsymysoireyhtymää ja masennusta. Kirjassaan Chronic Fatigue Syndrome hän kertoo kuinka ja miksi E-EPA-hoito vaikuttaa kroonisessa väsymysoireyhtymässä. Olen poiminut kirjasta vastauksia muutamiin yleisesti kiinnostaviin kysymyksiin.

Bristolin yliopiston tutkimuksen mukaan 16-vuotiailla nuorilla esiintyy luultua enemmän yli puolen vuoden yhtäjaksoisia väsymyskausia, jota aiheuttavat poissaoloja koulusta.

Miksi oireyhtymää kutsutaan – kirjan nimessäkin – ME:ksi?
Kroonisen väsymysoireyhtymän yksi englanninkielinen nimitys on myalgic encephalitis (ME). Se voidaan kääntää suomeksi "aivotulehdusperäinen lihaskiputila". Oireyhtymää kutsutaan englanniksi myös nimellä Chronic Fatigue Syndrome (CFS) ja Syndrome X. Lääkärit tuntevat huonosti tämän taudin eivätkä osaa hoitaa sitä oikein.

Mitä uutta tietoa aivojen kuvantamistutkimukset ovat antaneet?
Purin työryhmän tutkimukset kroonisessa väsymysoireyhtymässä ovat ensimmäisiä laatuaan, sillä niissä on tutkittu aivojen biokemiaa, erityisesti koliinia. Tavallisesti aivojen etuosissa on enemmän koliinia kuin takaosissa. Kuvaamillamme ME-potilailla näin ei ollut, vaan koliinia oli yhtä paljon sekä etu- että takaosissa. Sitä vastoin terveillä verrokeilla tulokset olivat odotusten mukaiset.

Mitä koliinin lisääntyminen aivojen takaosissa merkitsee?
Koliinin lisääntyminen kuvaa fosfolipidien epätavallista aineenvaihduntaa (metaboliaa). Fosfolipidit ovat aivosolujen eli neuronien tärkeitä rakennusaineita. Tutkimuksemme viittaa siihen, että ME-potilaiden neuronit ovat menettäneet fosfolipidejä. Selitän asiaa vähän tarkemmin: Koliini on fosfolipidimolekyylin ainesosa. Jos aivojen jossakin osassa on tavallista enemmän koliinia, se merkitsee sitä, että neuronien fosfolipidit hajoavat nopeammin kuin uusia ehtii muodostua.

Kuva 1. Solukalvo muodostuu kahdesta fosfolipidikerroksesta. Fosfolipidien pää on fosforia ja "hännät" omega-3-rasvahappoja. Kuva ei ole Purin kirjasta.

Jos tulkintamme on oikea, kirjoittaa Puri, tietyt entsyymit hajottavat fosfolipidejä nopeammin kuin ehdimme syntetisoida uusia. Omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä fosfolipidien rakennusaineita, ja voimme käyttää niitä hyväksemme kahdella tavalla solukalvojen suojauksessa. Ensinnä, voimme lisätä itse fosfolipidien tarvitsemaa raaka-ainetta. Toiseksi voimme hillitä fosfolipidien hajoamista. Mitä ensimmäiseen vaihtoehtoon tulee, olemme jo todenneet, että ME-potilaiden aivojen takaosien kuorikerroksessa on liikaakin koliinia, joka on tärkeä fosfolipidien rakennusaine. Nyt meidän tulisi lisätä fosfolipidien synteesiin tarvittavan toisen ainesosan määrää, toisin sanoen välttämättömiä rasvahappoja. Mitä taas toiseen vaihtoehtoon – hajoamisen hillitsemiseen – tulee, niin voimme yrittää vaikuttaa hajottaviin entsyymeihin.

Kuinka voisimme lisätä välttämättömien rasvahappojen määrää aivoissa?
Yksinkertaisesti lisäämällä niiden saantia suun kautta. Voimme syödä entistä enemmän rasvaista kalaa, mutta tehokkaampaa on nauttia suoraan tarpeellisia rasvahappoja tiivistetyssä muodossa, kapseleina.

Entä kuinka voimme hillitä fosfolipidejä hajottavia entyyymejä?
Tiedämme mitkä nämä entsyymit ovat. ja että EPA-rasvahappo inaktivoi niitä. Tätä entsyymiä kutsutaan nimellä fosfolipaasi A2 (jota tieteessä merkitään lyhenteellä cPLA2). Onneksi elimistömme kykenee helposti muuntamaan EPAa toiseksi rasvahapoksi, DHA:ksi, joka on myös fosfolipidien rakenusaine. Joten ottamalla runsaasti EPAa sisältävää ravintolisää voimme vaikuttaa edullisesti kumpaankin ongelman ytimeen, nimittäin fosfolipidien rakennusaineisiin ja cPLA:n aktivisuuteen.

Onko asiasta enemmänkin tieteellistä näyttöä?
Jo vuonna 1990 professorit Peter Behan (Glasgow University) ja David Horrobin julkaisivat tutkimuksen 63 aikuisesta, jotka potivat virustulehduksen jälkeistä kronista väsymystä ('post viral fatigue syndrome'). Heidät jaettiin kahteen ryhmään, joista 39 sai rasvahappoja (GLA, EPA ja DHA). Loput 24 potilasta saivat vastaavia lumevalmisteita. Hoitokoe kesti kolme kuukautta, jonka lopulla 17 % lumeryhmästä osoitti paranemisen merkkejä. Mutta rasvahapporyhmästä toipui paljon suurempi osa, 85 %.

Mitkä oireet paranivat tai vähenivät?
Väsymys, lihaskivut (myalgia), heikotus, keskittymiskyky ja masennus. Punasolujen rasvahappojen pitoisuus – joka kuvastaa aivosolujen kalvojen rasvahappotasapainoa – oli ollut epänormaali tutkimuksen alkaessa, mutta sen lopussa oikeita rasvahappoja saaneiden tilanne oli normaalistunut.

Paransiko siis rasvahappohoito kroonisen väsymysoireyhtymän?
Puri korostaa, ettei yhtäkään tämän aineiston ME-potilaista voida pitää kokonaan tai lopullisesti "parantuneena" tutkimusajankohtana. Behan ja Horrobin kuvasivat tuloksia kiitettäviksi ('gratifying'), koska ne potilaat, joiden tilanne koheni, kykenivät palaamaan työhönsä ja harrastustensa pariin, mikä oli ollut heille aikaisemmin mahdotonta.

Onko mitään uudempaa tieteellistä näyttöä?
Purin oma työryhmä on tutkinut ja hoitanut ME-potilaita Lontoossa. Kokemus on osoittanut, että E-EPA-hoito voi palauttaa tuhoutunutta aivokudosta ja samalla parantaa potilaan oireita. E-EPA korjasi aivojen rakenteen ja poisti oireet naiselta, joka oli potenut kroonista väsymystä yhtäjaksoisesti kuusi vuotta. Mikään lääkehoito ei ollut auttanut. Puri kuvasi hänen aivonsa ennen E-EPA-hoidon alkua ja 16 viikkoa myöhemmin. Alussa lateraaliset aivokammiot olivat suurentuneet, mutta 16 viikossa ne normaalistuivat (lue lisää).

Vaikuttaako rasvahappojen nauttiminen keskittymiskykyyn?
Professori Puri kirjoittaa: “Olipa kyseessä krooninen väsymysoireyhtymä tai ei, puhdas EPA (valmisteena jossa ei ole DHA:ta) ja helokkiöljy parantavat keskittymis- ja yleinen ajattelukykyä jo muutamassa viikossa".

"Whether or not a person is suffering from chronic fatigue syndrome to begin with, they are likely to find that their concentration and general thinking ability is much improved within weeks of starting a supplement containing pure EPA (without DHA) and virgin evening primrose oil.”

Neuropsykologi Alexandra Richardson kirjoittaa katsauksessaan Clinical trials of fatty acid treatment in ADHD, dyslexia, dyspraxia and the autistic spectrum : "Tieteellisen näytön perusteella voimme sanoa, että tiettyjen tyydytymättömien rasvahappojen epätasapaino voi aiheuttaa monenlaisia käyttäytymishäiriöitä ja oppimisvaikeuksia, kuten ADHD:ta, lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta (dysleksiaa), dyspraksiaa ja autistista tautikirjoa. Tämä auttaa ymmärtämän, miksi näitä ongelmia potevat henkilöt ovat usein monihäiriöisiä. Omega-3-rasvahapot auttavat ravintolisinä paremmin kuin omega-6-rasvahapot (esim. helokkiöljy) vaikka nekin ovat sinänsä tarpeen aivojen normaaleille toiminnoille. Omega-3-rasvahapoista taas uusimmat tutkimukset osoittavat että juuri EPA – muttei DHA – antaa parhaan tuloksen neuropsykiatrisissa häiriöissä."

Miksei DHA toimi ravintolisänä, vaikka näin yleisesti uskottiin 1980- ja 1990-luvuilla?
Mitä suurempi valmisteen EPA:n suhde DHA:han, sitä parempi teho tietyissä tiloissa, kuten kroonisessa väsymysoireyhtymässä, masennuksessa ja ADHD:ssa, tohtori Puri sanoo. Siksi parhaissa omega-3-tuotteissa ei enää ole lainkaan DHA:ta. Peruskalaöljyssä on enemmän DHA:ta kuin EPAa (3:2).

Mitä muita terveysvaikutuksia EPAlla on?
EPAlla on monia tärkeitä vaikutuksia elimistössä. Yksikään vaiktustapa ei ole haitallinen (negatiivinen). EPA osallistuu aivojen, maksan, keuhkojen, munuaisten, hormoneja tuottavien rauhasten, sydämen ja silmien rakenteisiin ja toimintoihin. EPA parantaa unen laatua, tuottaa tulehdusta ehkäiseviä yhdisteitä [kuten resolviinia], voitelee ja norjistaa niveliä, tappaa viruksia (jotka voivat aiheuttaa väsymysoireyhtymän), parantaa keskittymiskykyä, valppautta ja koordinaatiota sekä edistää sydän- ja verisuoniterveyttä.

Kauanko kestää, ennen kuin EPA alkaa vaikuttaa?
Se vaihtelee yksilöstä toiseen. Jotkut huomaavat vaikutuksen alkavan parissa viikossa, toiset vasta kolmen kuukauden kuluttua.

Voivatko lapset käyttää E-EPAa? Mikä on suositeltava annostelu?
Lapset voivat käyttää ja käyttävätkin jo yleisesti E-EPAa. Professori Puri suosittaa hyvin varovaisesti: "Alle 12-vuotiaat lapset voivat ottaa neljänneksen aikuisten annoksesta, ellei lääkäri toisin määrää." [Tri Tolosen huomautus: Suomessa monet 4–5-vuotiaat ottavat yhden E-EPA-kapselin päivässä eikä mitään sivuvaikutuksia ole ilmaantunut. Ellei lapsi osaa nielaista kapselia, sen voi purra rikki ja kuorilon voi sylkäistä ulos suusta. Tai kapselin voi puhkaista ja puristaa sisällön ruoan joukkoon.]

Kannattaako EPAn kanssa ottaa pellavansiemenöljyä?
Se ei anna lisäetua, varsinkaan ME:ssä. Pellavansiemenöljy näet sisältää vain lyhytketjuisia välttämättömiä rasvahappoja, linoli- ja alfalinoleenihappoja (LA ja ALA). Niiden nauttiminen ravintolisinä pitkäketjuisten kalaöljyn EPAn ja helokkiöljyn GLA:n kanssa ei vaikuta juuri mitään. Jos ihmisellä on delta-6-desaturaasi-entsyymin toimintahäiriö (blokki)– kuten asianlaita usein on ME-potilaan kohdalla –, hän ei kykene ainakaan helposti muuntamaan ALAa EPAksi eikä LA:ta dihomogammalinoleenihapoksi (DGLA) eikä arakidonihapoksi (AA). Ja vaikkei tällaista entsyymin estettä olisikaan, vain pieni murto-osa ALAsta muodostaa loppujen lopuksi EPAa, josta kudokset sitten vielä muuntavat osan valmistavat DHA:ksi.

Mitä rasvahappoja ja kuinka paljon tohtori Puri suosittaa krooniseen väsymysoireyhtymään?
Tarvitaan tietty ihanteellinen päiväannos EPAa. Vuoden 1990-tutkimuksessa aktiivihoito käsitti päivittäin kahdeksan kapselia, jotka sisälsivät EPAa, DHA:ta ja GLA:ta sekä E-vitamiinia. Purin työryhmä on havainnutt muissa psyykkisissä häiriöissä (masennuksessa, skitsofreniassa ja ADHD:ssa) , jotka liittyvät fosfolipidien aineenvaihduntaan, että hoitoon tarvitaan päivittäin vähintään 500 mg tai mielummin 1 000–2 000 mg eli 1–2 grammaa EPAa. Saadakseen näin paljon, kuluttajan tulee tutkia valmisteiden EPA-pitoisuuksia ja valita sen mukaan sopiva tuote. Sen lisänä voi ottaa helokkiöljyä, vitamiineja ja hivenaineita, jotka tehostavat E-EPAn vaikutusta.

[Tri Tolosen huomautus: Suomalaisten valmisteiden EPA-pitoisuuksia voi tarkastella tässä taulukossa. Toisessa uudessa kirjassaan, The natural way to beat depression, professori Puri suosittaa masennuksen hoitoon ensisijaisesti (siis ennen kuin aletaan edes kokeilla lääkehoitoa) päivittäin 2 grammaa E-EPAa ja toipumisen jälkeen 1 g/vrk loppuiäksi, taudin uusiutumisen ehkäisemiseksi. E-EPAa voi käyttää myös lääkityksen lisähoitona].

Enkö voi saada riittävästi rasvahappoja yksinkertaisesti muuttamalla ruokavaliotani ja lisäämällä kalan syöntiä?
Kuten edellisestä vastauksesta käy ilmi, meidän pitäisi syödä päivittäin aivan valtavat määrät rasvaista kalaa saadaksemme sen päiväannoksen EPAa, jolla on tässä kirjassa kerrottuja terveysvaikutuksia. Kalaan kertyneiden ympäristömyrkkyjen vuoksi se ei ole suositeltavaa.

Uusi tutkimus vahvistaa käsitystä omega-3-rasvahappojen merkityksestä
Lisätietoa suomeksi rasvahapoista

Prof. Purin ME-julkaisuja linkkeineen

Puri BK, Jakeman PM, Agour M, et al. Regional grey and white matter volumetric changes in myalgic encephalomyelitis (chronic fatigue syndrome): a voxel-based morphometry 3 T MRI study. British Journal of Radiology. 2012 Jul;85(1015):e270-3. doi: 10.1259/bjr/93889091. Published Online: January 28, 2014
Puri BK. The use of eicosapentaenoic acid in the treatment of chronic fatigue syndrome. Prostaglandins Leukot Essent Fatty Acids. 2004 Apr;70(4):399-401. [PubMed]
Puri BK, Counsell SJ, Zaman R. Relative increase in choline in the occipital cortex in chronic fatigue syndrome. Acta Psychiatr Scand. 2002 Sep;106(3):224-6. [PubMed]
Puri BK, Holmes J, Hamilton G. Eicosapentaenoic acid-rich essential fatty acid supplementation in chronic fatigue syndrome associated with symptom remission and structural brain changes. Int J Clin Pract. 2004 Mar;58(3):297-9. [PubMed]
Richardson AJ, Puri BK. A randomized double-blind, placebo-controlled study of the effects of supplementation with highly unsaturated fatty acids on ADHD-related symptoms in children with specific learning difficulties. Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry. 2002;26(2):233-9. (PubMed)