Esidiabetes joka neljännellä ihmisellä

Yhdysvalloissa julkaistu tutkimus hätkähdyttää: joka neljäs aikuinen potee tietämättään piilevää sokeritautia. Raportti julkaistaan American Journal of Preventive Medicine –lehden toukokuun numerossa.

Diabeteksen kehittyminen kestää vuosia. Sitä edeltää insuliiniresistenssi, sanoo tutkimusta johtanut tohtori Charles Nordin (New Yorkin Jacobi Medical Centeristä). Aivan kuten kohonneen verenpaineen kanssa voi elää pitkäänkin ilman oireita, hän korostaa. ”Diabetes on kuitenkin hiljainen tappaja”, Nordin muistuttaa. Hän suosittelee, että jokaisen ihmisen tulisi tutkituttaa riskitekijänsä – sukuanamneesin, verensokerin, hemoglobiini A1c:n (HbA1c:n), ylipainon, verenpaineen ja sydämen kunnon – säännöllisin väliajoin, jotta asiaan voitaisiin puuttua mahdollisimman varhain. Jos HbA1c-arvo on 6–7 %, on kyseessä sokeritaudin riski. Yli 7 merkitsee puhjennutta sokeritautia, Nordin neuvoo.

Nordinin työryhmä teki seulontatutkimuksen yli 700 ihmiselle New Yorkin Bronxissa, joka on tunnetutusti köyhälistöaluetta. Kävi ilmi, että 13 %:lla väestöstä oli diagnosoitu diabetes. Sen lisäksi 24 %:lla HbA1c ylitti 6 %, mutta nämä ihmiset eivät olleet lainkaan tietoisia asiasta. Ja vielä, 3–4 %:lla asiasta tietämättömillä HbA1c-arvo oli yli 7.

Henkilöillä, joiden HbA1c oli yli 6, oli myös tavallista enemmän sydän- ja verisuonitautien tunnettuja riskitekijöitä. Kohonnut verensokeri kovettaa valtimoita (lue raportti). Diabeetikkojen sydäntaudin riski onkin kolminkertainen muuhun väestöön verrattuna. Syynä ovat hapetusstressi, glykaatio ja tulehdus.

American Journal of Preventive Medicine, May 2004.

Tohtori Tolosen kommentti

Britanniassa jo 30 % nuorista on insuliiniresistenttejä ja sama trendi on meilläkin. Aikuisdiabetesta esiintyy Suomessa maailmassa väkilukuun suhteutettuna ja tauti yleistyy kovaa vauhtia. Kaikkia syitä ei varmuudella tiedetä, mutta ainakin lihominen, kromin, magnesiumin, omega-3-rasvahappojen sekä liikunnan puute lisäävät riskiä. Uusina syinä ovat nousseet esille eräät lihomiseen ja insuliiniherkkyyteen liittyvät hormonit: adiponektiini, leptiini ja oreksiinit. Niitä voidaan tasapainottaa kuntoliikunnalla, syömällä ortoglykeemisesti ja nauttimalla insuliiniherkkyyttä lisääviä lisäravinteita, kuten Annukka Salosen ja Irma Virpikarin käytännön kokemukset osoittavat. Verensokeri ja paino alenevat turvallisesti ja terveellisesti. Insuliiniherkkyttä parantavia yhdisteitä ovat mm. E-EPA, vihreä tee ja orgaaninen kromi. Ne on saatavana nyt yhdessä ja samassa kapselissa.

Glykaation esto uusi keino lisätautien ehkäisyyn
Diabetes on tulehdustauti

ADHD-Oireyhtymä