Aivoravintoa koululaisille Marbellassa

Espanjan Marbellassa toimiva yksityinen koulu, Calpe International College, käynnisti vuonna 2003 ravitsemuslääketieteellisen tutkimushankkeen tavoitteenaan parantaa lasten oppimis- ja keskittymiskykyä ja koulurauhaa.


Calpe College International Schoolissa oli tuolloin 180 oppilasta ja seitsemän erityisopettajaa. Koulun yhteydessä toimi myös 80 lapsen lastentarha. Koulussa oli runsaasti (yli puolet) oppimis- ja keskittymisvaikeuksista kärsiviä, pääasiassa englantilaisten vanhempien lapsia. Oppilaana oli myös yksi suomalainen tyttö.

Rehtori ja opettajat olivat kiinnostuneita ravinnon merkityksestä aivojen toimintaan ja he halusivat selvittää, voitaisiinko lasten keskittymistä ja oppimista kohentaa ruokailutottumuksia parantamalla ja antamalla heille aivojen toimintaa edistäviä ravintolisiä.

Hankkeen alettua koulun alueella kiellettiin virvoitusjuomat, makeiset, sipsit, suklaa, jäätelö ja purukumit, koska niiden runsas käyttö tunnetusti lisää lasten levottomuutta ja haittaa oppimiskykyä ja yöunta. Erityisopettajat seurasiat tiiviisti lasten käytöstä ja oppimista ja laativat joka toinen viikko jokaisesta oppilaasta kirjallisen raportin.

Rehtori ja opettajat uskovat aivoravintoon

Hankkeen alullepanija oli koulun perustaja ja rehtori Luis Proetta Gonzalez. Hänellä itsellään on lukihäiriö (dysleksia), ja hän on aina ollut kiinnostunut ravinnon merkityksestä aivojen toimintaan. Hän oli lukenut muun muassa tohtori Tolosen kirjan Vitaminas y Minerales en la Salud y la Nutrición (Terveyttä ja pitkää ikää vitamiineista ja hivenaineista). Rehtori Proetta otti helmikuussa 2003 yhteyttä tohtori Toloseen ja pyysi apua hankkeen suunnittelussa ja toteutuksessa.

Rehtori Proetta uskoi, että monien oppilaiden nauttimalla "roskaruualla" on haitallinen vaikutus lasten oppimiseen ja käytökseen. Asiasta oli saatu vakuuttavaa tieteellistä näyttöä. Esimerkiksi lastentautialan johtava lehti, Pediatrics, julkaisi tammikuussa 2003 tutkimuksen, jonka mukaan kolajuomat haittaavat lasten ja nuorten yöunta ja sen seurauksena myös koulunkäyntiä. Monet irlantilaiset, englantilaiset ja amerikkalaiset koulut julistvat koulun alueelle "vesilinjan" (virvoitusjuomien kiellon) ja kielsivät myös makeiset, sipsit, jäätelön ym. "roskaruuan". Koulujen ilmapiiri on varsin pian sen jälkeen rauhoittunut, kertovat opettajat. Calpe-koulukin päätti julistaa "vesilinjan".

Vanhemmat innostuneita

Maaliskuussa 2003 rehtori piti palaverin tohtori Tolosen kanssa ja sen jälkeen rehtori kutsui oppilaiden vanhemmat ja opettajat tilaisuuteen 18.3.2003, jossa tohtori Tolonen kertoi ravinnon merkityksestä lasten oppimis- ja keskittymiskykyyn ja käytökseen yleisestikin.

Tilaisuudessa kävi ilmi, että monet vanhemmat tunsivat Englannissa suurta huomiota herättäneen tutkimuksen, jossa nuorisovankien käytös parani merkittävästi vitamiini-, hivenaine- ja rasvahappolisien ansiosta. Useat vanhemmat päättivät ulottaa "roskaruokakiellon" myös kotiin ja he halusivat lisäksi lapsilleen aivojen toimintaa edistäviä ravintolisiä. Vapaaehtoiset lapset alkoivat saada koulun kustannuksella huhtikuun alusta seuraavia valmisteita

- Bio-Carnosin
- ABC-EPA
- Fosfoseriini
- Magnesium Plus
- Xylitol-Zinc.

Rehtori Proetta, monet opettajista ja lasten vanhemmista alkoivat itsekin ottaa edellä mainittuja ravintolisiä ja alkoivat antaa niitä myös muille lapsilleen, jotka eivät ole Calpe-koulun oppilaita.

Tohtori Matti Tolosen artikkeli Calpe-koulun hankkeesta julkaistiin englanniksi lehdessä: The Reporter (Fuengirola) 2003;10(129)72-73

Rehtori Proetta soitti 9.5.2003 ja kertoi myönteisistä muutoksista: Monet oppilaat ovat rauhoittuneet, keskittyivät paremmin ja olivat hyväntuulisempia kuin ennen. Jotkut vanhemmat ovat spontaanisti kertoneet opettajille ja rehtorille lasten käyttäytyvän kotona entistä paremmin.