Serotoniinia tarvitaan painonhallinnassakin

Ylipainoon on löydetty aivan uudenlainen selitys: serotoniinin puute. Masennuslääkitys (SSRI-lääkkeet) ei kuitenkaan korjaa puutetta, vaan usein vain lihottaa. Mikä siis neuvoksi? Uudet tutkimukset antavat tukea orgaanisen kromin (trinikotinaatin) ja kalaöljyn omega-3-rasvahappojen käytölle, sillä ne lisäävät serotoniinin tuotantoa luonnollisella tavalla. Orgaaninen kromi ja kalaöljy lisäävät myös kalorien polttoa liikunnassa. Epäorgaaninen kromi ja kasviöljyjen omega-3:t sitä vastoin ovat osoittautuneet biologisesti vähätehoisiksi.

Sisätautiopin professori Joel K. Elmquist työryhmineen on osoittanut, että serotoniini aktivoi hermosolujen serotoniini1B-reseptoreja (5-HT 1B Rs) ) ja melanokortiini-4 reseptoreja (MC4Rs). Reseptorien stimulointi hillitsee ruokahalua ja makeannälkää. Serotoniinireseptorien vääränlainen stimulointi (SSRI-lääkkeillä) taas voi lisätä ruokahaluja. Mullistava havainto julkaistiin heinäkuussa 2006 Neuron-lehdessä (1).

Löytö tehtiin puolivahingossa tutkittaessa hiirillä kuinka ruokahalua hillitsevät lääkkeet – kuten 1997 kielletty Fen-Phen – aktivoivat serotoniinin aktivoitumista aivoissa. Havainto vahvistaa serotoniinin osallistuvan aivoissa muuhunkin kuin mielialan, tunteiden ja unen säätelyyn. Tähän asti serotoniinin merkitystä painonhallinnassa ei ole tunnettu – ainakaan kovin yleisesti.

"Melanokortiinireitti on avaintekijä, joka säätää aivoissasi ruokahalua, painoa ja sokeritasapainoa. Serotoniini vaikuttaa tähän reittiin", sanoo professori Elmquist. "Lääkefirmat pyrkivät tunnistamaan painonhallintaa vaikuttavia neuroneja ja niiden välisiä signaalireittejä", hän toteaa. Elmqvistin työryhmä on paikantanut hypotalamuksesta leptiinille herkkiä soluryppäitä, jotka osallistuvat ruokahalun säätelyyn. Hormoni tarvitsee kylläisyyden synnyttämiseen monia välittäjäaineita – mm. serotoniinia –, joiden tasapaino on äärimmäisen herkkä häiriöille. Vuonna 2002 Elmquist havaitsi, että serotoniini stimuloi leptiiniä, joka vaikuttaa suoraan hypotalamuksen neuronien synapsien toimintaan ja edistää uusien synapsien muodostusta (synaptogeneesiä) ihmisen kasvaessa (2).

1. Heisler L et al. Serotonin Reciprocally Regulates Melanocortin Neurons to Modulate Food Intake. Neuron 2006 51, 239-249 [Abstract] [Press release]]
2. Elmquist JK, Flier JS. The Fat-Brain Axis Enters a New Dimension, Science 2004 304: 63-64 [Abstract]

Tohtori Tolosen kommentti

Omega-3:n niukkuus heikentää serotoniinin tuotantoa aivoissa (Hibbeln ym. 2006) ja omega-3:t vaikuttavat suotuisasti serotoniinireseptoreihin, toisin kuin omega-6:t (du Bois ym. 2006). Serotoniinin niukkuus aivoissa ja omega-6:t aiheuttavat makeannälkää ja halua syödä nopeita hiilihydraatteja. Välipalat ovat usein tärkkelyspitoisia ja lisäksi lihominen vähentää liikuntaa. Hiilihydraatit sisältävät tryptofaania – aminohappoa, josta elimistö valmistaa serotoniinia. Siten luonto pyrkii lisäämään serotoniinin tuotantoa, mutta samalla verensokerin, insuliinin ja painon hallinta epäonnistuvat. Ortoglykeeminen ruokavalio pitää sokerin kurissa ja edistää leptiinin tuotantoa, ja E-EPA stimuloi aivoperäisen hermokasvutekijän ja serotoniinin tuotantoa hermosoluissa. E-EPA vaimentaa kortisoli-pohjaista kroonista stressiä ja ehkäisee insuliiniresistenssiä, jolloin verensokeri pysyy paremmin tasapainossa. E-EPAa on saatavana sellaisenaan, ja sitä on myös Diet Control -kapseleissa. Kalaöljy tehostaa liikunnan vaikutusta laihdutuksessa. Kasviöljyjen omega-3:t eivät ole biologisesti läheskään yhtä tehokkaita kuin kalaöljyn.


Synapsi on kahden hermosolun liitoskohta. Serotoniinia syntyy presynaptisen hermopäätteen n. 5000 rakkulassa. Omega-3-rasvahapot edistävät neurogeneesiä (uusien hermopäätteiden kasvua) ja synaptogeneesiä (uusien synapsien syntyä), jolloin serotoniinia muodostuu luonnollisella tavalla. SSRI-lääkkeet eivät lisää serotoniinin tuotantoa, vaan ainoastaan estävät sen takaisinottoa presynaptiseen hermopäätteeseen. Masennuspotilaiden serotoniini on vähissä; siksi he useimmiten lihovat.

Kuntoliikunta lisää neuronien sähköistä aktiviteettia, jolloin välittäjäaineiden määrä synapseissa lisääntyy. Tämä selittää osittain liikunnan suotuisaa vaikutusta mielialaan. Samalla palaa kaloreita.

Kilo-Stopin sisältämä B3-vitamiiniin sidottu kromi (kromitrinikotinaatti) lisää serotoniinin tuotantoa ja parantaa veren rasvaprofiilia (Preuss ym. 2005).

Hibbeln JR, Ferguson TA, Blasbalg TL. Omega-3 fatty acid deficiencies in neurodevelopment, aggression and autonomic dysregulation: opportunities for intervention. Int Rev Psychiatry. 2006;18(2):107-18 [PubMed][Free Full Text]
du Bois TM, Deng C, Bell W, Huang XF. Fatty acids differentially affect serotonin receptor and transporter binding in the rat brain. Neuroscience. 2006;139(4):1397-403. [PubMed]
Preuss HG, Garis RI, Bramble JD et al. Efficacy of a novel calcium/potassium salt of ()-hydroxycitric acid in weight control. International Journal of Pharmacology Research 2005;23(3):133–44 [PubMed Plus]
Metsonkodin hoitajat laihduttivat 30 kg Kilo-Stopilla (pdf)

Liikunta + kalaöljy laihduttavat
Tyrmäysisku vähärasvaiselle ruokavaliolle
Ortoglykeeminen ruokavalio
Tohtori Tolosen laihdutusopas (pdf)
Liikunta ehkäisee tulehdusta ja hapetusstressiä