Uusi ajattelutapa: Raskausajan ja synnytyksen jälkeisen masennuksen ehkäisy

Psykologian apulaisprofessori Kathleen A. Kendall-Tacketin mukaan viimeaikaiset tutkimukset ovat muuttanet ajattelutapaamme (paradigmaa) raskauteen ja synnytyksen jälkeiseen aikaan liittyvän masennuksen syistä ja sen ehkäisyn keinoista. Ennen ajateltiin, että hiljainen tulehdus (inflammaatio) on yksi taudin monista riskikijöistä. Uuden käsityksen mukaan se ei ole pelkästään yksi syytekijä muiden joukossa, vaan kaikkien syytekijöiden äiti, pääasiallinen syntipukki, jonka vuoksi stressi, psykososiaaliset, käyttäytymiseen ja ravitsemukseen liittyvät, fyysiset ja biologiset seikat yhdessä laukaisevat masennuksen. Sitä tulisi ehkäistä ja hoitaa lisäämällä omega-3-rasvahappojen saantia niin että AA/EPA-suhde alenee pienemmäksi kuin 3:1. Muutkin tutkimukset tukevat näitä näkemyksiä.

Raskaana oleva nainen on erityisen altis masentumaan, koska raskauden viimeisen kolmanneksen aikana hänen elimistönsä tulehdussytokiinien määrä lisääntyy. Sytokiinit sisänsä ovat tarpeellisia solujen signaaliyhdisteitä, jotka normaaleina pitoisuuksina pitävät yllä vastustuskykyä infektioita ja muita tauteja vastaan, mutta liian suurina määrinä ne lisäävät masennuksen ja muiden tautien riskiä.

Väsymys, unettomuus, huoli äidiksi tulemisesta, pelko kivusta ja erilaiset psyykkiset traumat aiheuttavat stressiä, mikä ilmenee veressä kohonneina sytokiineina ja HPA-akselin hormonitoiminnan häiriöinä ja se voi laukaista masennuksen. Imetys yleensä lieventää äidin kokemaa stressiä ja säätää immuunivastetta oikeaan suuntaan. Kuitenkin rintatulehdus, nännien kipeytyminen ja muut fyysiset seikat voivat lisätä tulehdussytokiinien määrää, mikä voi laukaista masennuksen.

Merkittävänä syynä haitallisten sytokiinien lisääntymiseen on ravinnon ja veren korkea omega-6/omega-3-suhde. Sen tulisi olla veressä enintään 2-3:1, mutta Yhdysvalloissa se on keskimärin 15-17:1 ja Australiassa ja Uudessa Seelannissa 10:1. [Suomalaisilla yliopiston opiskelijoilla se on keskimäärin 7:1. Suhde aleni puoleen E-EPAlla, lue lisää]

Kendall-Tackett näkee omega-6/omega-3-suhteen parantamisen - omega-3-rasvahappojen saantia lisäämällä - tärkeimpänä keinona ehkäistä ja hoitaa raskausajan masennusta. Omega-3-rasvahapot näet ovat tehokkaita tulehduksen ehkäisijöitä.

Kathleen A. Kendall-Tackett. A new paradigm for depression in new mothers: the central role of inflammation and how breastfeeding and anti-inflammatory treatments protect maternal mental health. Review. International Breastfeeding Journal 2007, 2:6 [Abstract] [Free Full Text, PDF]
Kendall-Tackett K. Long-Chain Omega-3 Fatty Acids and Women's Mental Health in the Perinatal Period and Beyond. J Midwifery Womens Health. 2010 Nov-Dec; 55(6):561-7. PubMed

Tohtori Tolosen komentti

Odotusaikana otettu kalaöljy turvaa sekä äidin että lapsen terveyttä ja normaalia kehitystä. Kalaöljyn tulee täyttää IFOS-kriterit. Suosittelen 90-prosenttista E-EPAa, jota myös taiwanilainen psykiatrian apulaisprofessori Su pitää sitä hyvänä vaihtoehtona raskausmasennuksen ehkäisyyn ja hoitoon (lue lisää). Masennuksen biologiasta saa erinomaisen käsityksen Pacen ym. (2007) ja Raisonin ym. (2007) katsauksista.

Pace TWW, Hu F, Miller AH. Cytokine-effects on glucocorticoid receptor function: Relevance to glucocorticoid resistance and the pathophysiology and treatment of major depression. Brain, Behavior, and Immunity 2007;21(1) 9-19 [Full Free Text, html ] [pdf]
Raison CL, Capuron L, Miller AH. Cytokines sing the blues : inflammation and the pathogenesis of depression. Trends in Immunology 2006;27(1) 24-31 [Abstract][Free Full Text, pdf]

Aiheeseen liittyviä muita uutisia ja katsauksia:

Raskausajan ravintolisät
E-EPA paransi vakavan raskausajan masennuksen
USA:n psykiatriliitto suosittaa kalaöljyä mielenterveydeksi
Odotusaikana nautittu kalaöljy edistää lapsen kehitystä
Masennuksen ravitsemushoito – tri Tolosen katsaus
Masennuslääkkeistä – tri Tolosen katsaus
Duodecim: "Ravinto ja mielialahäiriöt"
Omega-3-tutkimukset masennuksessa (taulukko)
Ikääntyvien ihmisten muisti, masennus ja omega-3-rasvahapot