Omega-3:n saanti, tarve, laatu ja biokemialliset vaikutukset

Kalaöljyn omega-3-rasvahappojen saanti ravinnosta on 10–20 kertaa liian vähäistä ihmisen tarpeisiin nähden, kirjoittavat Indianan yliopiston tutkijat. He analysoivat 7 tunnettua kalaöljyvalmistettua. Ne sisälsivät omega-3-rasvahappojen lisäksi kolesterolia, transrasvoja ja liikaa arakidonihappoa sekä epäpuhtauksia. Tutkijat vaativat kehittämään parempia kalaöljyvalmisteita ja neuvovat kuluttajia valitsemaan hyvin puhdistettuja valmisteita. Tullilaboratorion tuoreen analyysin mukaan Suomessa myytävä etyyli-EPA on tällainen "uuden sukupolven" tuote, joka täyttää tiukimmatkin IFOSin ja CRN:n kriteerit.

Kalaöljyvalmisteiden uudet laatuluokitukset

Saantisuositukset tulossa

Vaikka omega-3-rasvahappojen edulliset terveysvaikutukset ovat olleet yleisesti tunnettuja jo yli 30 vuotta, omega-3:lle ei ole vielä annettu päivittäisiä saantisuosituksia, kuten vitamineille ja hivenaineille.

Nyt suositusta on alettu puuhata. Lähtökohtana on tieto, jonka mukaan omega-3:n keskimääräinen saanti länsimaisessa ruokavaliossa on alle 100 mg/vrk (Suomessa tehdyissä tutkimuksissa jopa alle 40 mgvrk). Saamme 15–20 kertaisesti omega-6-rasvahappoja suhteessa omega-3:en, vaikka esi-isiemme ruokavaliossa näitä rasvahappoja oli suhteessa 1–2:1. Geenimme edellyttävät tällaista suhdetta toimiakseen normaalisti. Vinoutunut rasvahappojen suhde lisää syövän, sydän- ja verisuonitautien ja yleensäkin kaikkien kroonisten sairauksien ja rappeutumisen vaaraa, sanovat tutkijat, ja sen myöntävät nyt myös terveysviranomaiset. Vinoutunut suhde voi lisätä myös oppimis- ja käytöshäiriöitä sekä masennusta ja muita mielenterveysongelmia.

Kanadassa*, Iso-Britanniassa† ja Australiassa‡ suositellaan jo 1–2 g omega-3:a päivittäin, toisin sanoen 10–20 kertaa nykyistä keskisaantia enemmän. Vuonna 1999 Yhdysvaltain Terveysviraston [National Institutes of Health (Bethesda, Maryland, USA)] työryhmä (workshop) arvioi omega-6- ja omega-3-rasvahappojen saantia ja tarvetta niin aikuisilla kuin lapsilla. Se suositteli 2 000 kcal/vrk dieettiä noudattaville aikuisille omega-3:a 650 mg/vrk, ja piti vähimmäismääränä 220 mg/vrk. Suositeltu saanti on yli 6,5-kertainen (ja minimisaanti yli 2-kertainen aktuaaliseen saantiin nähden). Lastenruokavalmisteisin työryhmä suositteli 2 % omega-3.

Yhdysvaltain Sydänliitto (American Heart Association) antoi äskettäin suosituksen, jonka mukaan aikuisten tulisi ottaa vähintäin 1 g/vrk omega-3:a sydän- ja verisuonitautien ehkäisemiseksi. Käytännössä tarvitaan siis kalaöljyä lisäravinteena, koska ei ole realistista odottaa ihmisten lisäävän kalansyöntiään yli 10-kertaiseksi nykyisestä.

*Nutrition Recommendations.In S.R.Committee, Ed.; Minister of National Health and Welfare:Ottawa, 1990 ;pp.H49.
† Unsaturated fatty acids-nutritional and physiological significance: the report of the British Nutrition Foundation's Task Force. In C.A.Hall,Ed.;The British Nutrition Foundation:London,1992 .
‡ Report of the NHMRC working party:the role of polyunsaturated fats in the Australian diet.1992.

Miksei Suomessa ole annettu virallisia ohjeita omega-3:n päivittäisestä saannista? Suosituksen antoa jarruttaa se tosiseikka, että silloin viranomaiset joudutuisivat myöntämään täysin virheelliseksi nykyisen suosituksensa "syökää kaksi kala-ateriaa viikossa": He joutuisivat näet myöntämään, ettei "tavallinen ruoka" riitä alkuunkaan vaan tarvitaan lisäravinteita. Tämä on toistaiseksi heille vielä arvovaltakysymys, jonka kustannuksella kansa saa mieluummin sairastaa.

Paljonko kalaruoasta saa omega-3-rasvahappoja?

Tiedot lohen ja muiden rasvaisten kalojen omega-3-rasvahappojen pitoisuudesta vaihtelevat eri tutkimuksissa. Eräiden tietojen mukaan tuore lohi sisältäisi 70–100 grammaa kohti noin 900 mg omega-3-rasvahappoja, joista noin 380 mg EPAa ja 550 mg DHA:ta. Tonnikalaa pitäisi syödä jo 210 grammaa, jotta saisi samat määrät näitä rasvahappoja. Kuivemmat kalat (hauki, kuha, ahven, kampela, turska eli seiti) antavat huomattavasti vähemmän kalan terveellisiä rasvoja. Turskassa ja kampelassa on vain noin 1/10 osa lohen rasvasta. Valitettavasti omega-3-rasvahapot tuhoutuvat kalaa paistettaessa.

Kaupan kalapuikot sisältävät kalaa vain poin puolet; omega-3-rasvahappoja niissä on vain nimeksi, mutta muuta rasvaa sitäkin enemmän, jopa yli 13 %. Asia ilmeni tammikuussa 2005 Helsingin Sanomien teettämässä selvityksessä.

Tuoteanalyysi oli pettymys

Kalaöljy sisältää noin 50 eri rasvahappoa, joista vain osa kuuluu omega-3-sarjaan. Indianan yliopsiton tutkijat analysoivat kaasukromatograafilla seitsemän tunnetun amerikkalaisen valmistajan omega-3-kapselit (Sundown Flax Seed Oil, Sundown Cod Liver Oil, Sundown Fish Oil, Puritan 's Pride Super EPA, Nature Made Fish Oil, Member 's Mark Fish Oil ja Sigma- Aldrich Fish Oil).

Niiden omega-3-sisältö vaihteli suuresti, 160–555 mg/kapseli, eivätkä myyntipäällysten merkinnät aina vastanneet analyysitulosta. Kapselit sisälsivät myös sellaisia yhdisteitä, joista ei ollut mainintaa pakkauksissa. Tällaisia olivat mm. kolesteroli, trgilyseridit, transrasvat sekä ympäristön epäpuhtaudet [näitä vikoja ei ole Suomessa myytävässä etyyli-EPAssa]. Osa tutkituista öljyistä oli jonkin verran härskiintynyttä, toisin sanoen niiden peroksidiluku oli kohonnut. Syynä olivat valmistusmetetelmien heikkoudet, kehno varastointi ja kapseleihin lisättyjen antioksidanttien heikko teho. Merkintöjen ja tulosten ristiriidat saattoivat johtua siitä, että kalat, joista öljy oli uutettu, oli pyydetty eri vesialueilta (kylmä, lämmin) ja eri vuodenaikoina, arvelivat tutkijat.

Kapselit sisälsivät yllättävän paljon sellaisia tyydyttymättömiä rasvahappoja, joilla saattaa olla elimistölle epäsuotuisia vaikutuksia, kirjoittavat tutkijat. Tällainen on tunnetusti arakidonihappo, joka tuottaa tulehdusta aiheuttavia eikosanoideja. Tutkijat kehottavat kuluttajia valitsemaan huolellisesti kalaöljyvalmisteensa. Valmistajia he kehottavat kehittämään puhtaampia valmisteita.

Uutta tietoa vaikutusmekanismeista

Indianan yliopiston tutkijat hämmästelevät, kuinka omega-3-rasvahapoilla voi olla niin monipuolisia hyviä vaikutuksia monissa erilaisissa sairauksissa, joilla ei ole näennäisesti keskinäistä yhteyttä, kuten sydäntaudit ja syöpä. [Yhteisiä syytekijöitä toki on, nimittäin vapaat radikaalit ja tulehdus, jotka yhdessä ovat "rikoskumppaneita" kaikissa kroonisissa tautitiloissa.]

Tohtori Rafat A. Siddiqui on tutkinut omega-3-rasvahappoja yli 15 vuotta. Hän on osoittanut, että omega-3:t säätävät kymmeniä elintärkeitä biologisia prosesseja, muun muassa solujenvälistä tietolikennettä ja ohjelmoitua solukuolemaa, apotoosia säätämällä tiedon kulkua solulimassa ja mitokondroissa. Erikoista kyllä, omega-3:t estävät apoptoosia sydämessä, hermosoluissa ja silmän verkkokalvossa, mutta edistävät syöpäsolujen kuolemaa, kirjoittaa Siddiquin työryhmä uudessa artikkelissaan(1).

Uudet tiedot tarjoavat mahdollisuuksia kehittää uusia lääkkeitä, joissa näitä omega-3:n ominaisuuksia käytetään hyväksi, kirjoittavat tutkijat. He selostavat laajasti ja yksityiskohtaisesti omega-3-rasvahappojen biokemiallisia vaikutusmekanismeja – etenkin syövässä. Alkuperäisen artikkelin – joissa ovat mukana myös taulukot – voi myös tilata Bio-Vitasta pdf-muodossa. Katsaus vahvistaa muita uusia tutkimusraportteja omega-3:n hyödyllisyydestä ja vaikutusmekanismeista mm. syövässä, astmassa, munuaistaudeissa, ks. alla olevat linkit.

Muut syöpätutkijat mm. Tukholman Karoliinisessa instituutissa (2) , Teksasin Anderson Cancer Centerissä (3) ja Louisianan yliopistosta (4) ovat julkaisseet äskettäin samankaltaisia tuloksia omega-3-rasvahapoista ja syövästä. Anerikkalaiset syöpätutkijat ovat löytäneet muita uusia vaikutusmekanismeja (ks linkki alla).

Näin EPA ja CLA estävät rintasyöpää

1. Siddiqui RA, Shaikh SR, Sech LA, Yount HR, Stillwell W, Zaloga GP. Omega 3-fatty acids: health benefits and cellular mechanisms of action. Mini Rev Med Chem. 2004 Oct;4(8):859-71. [PubMed] [Full text]
2. Susanna C Larsson, Maria Kumlin, Magnus Ingelman-Sundberg, and Alicja Wolk. Dietary long-chain n–3 fatty acids for the prevention of cancer: a review of potential mechanisms Am J Clin Nutr 2004; 79: 935-945. [Abstract]
3. Yang P, Chan D, Felix E, et al. Formation and anti-proliferative effect of prostaglandin E3 from eicosapentaenoic acid in human lung cancer cells. J Lipid Res. 2004 Mar 1 [Epub ahead of print] [PubMed
4. Hardman WE. (n-3) Fatty Acids and Cancer Therapy. J Nutr. 2004 Dec;134(12):3427S-30S. [PubMed]
5. Hardman WE. Omega-3 fatty acids to augment cancer therapy. J Nutr. 2002 Nov;132(11 Suppl):3508S-3512S. Review.
6. Hardman WE, Munoz J Jr, Cameron IL. Role of lipid peroxidation and antioxidant enzymes in omega 3 fatty acids induced suppression of breast cancer xenograft growth in mice. Cancer Cell Int. 2002 Jul 17;2(1):10
7. Hardman WE, Moyer MP, Cameron IL. Consumption of an omega-3 fatty acids product, INCELL AAFA, reduced side-effects of CPT-11 (irinotecan) in mice. Br J Cancer. 2002 Mar 18;86(6):983-8


Omega-3 ehkäisee väkivaltaista käytöstä
Omega-3-rasvahappoja naisille, suosittavat gynekologit
Omega-6/omega-3 -suhde kroonisissa taudeissa
Karoliininen instituutti: Kalaöljy ehkäisee syöpää
Kalaöljyn omega-3-rasvahapot syöpätaudeissa
Barry Searsin haastattelu omega-3:sta