Fosfoseriini lisää fyysistä suorituskykyä

Fosfoseriiniä käytetään yleisesti parantamaan muistia ja ehkäisemään stressiä, mutta uusi tutkimus osoittaa sen parantavan myös fyysistä kuntoa ja ehkäisevän väsymystä fyysisessä kuormituksessa. Fosfoseriini ehkäisee lihaskipuja ja ylikuntoa.

Kaksi urheilulääketieteen johtavaa lehteä julkaisi maailman ensimmäisen tieteellisen tutkimuksen, jonka mukaan fosfoseriini on ergogeeninen eli energiaa antava yhdiste (1, 2). Tutkimuksen tekijä on Walesin yliopiston urheilutieteen laitos (department of Sports Science, University of Wales Swansea, Swansea), Tämä on hyvä uutinen kaikille urheilijoille, sillä fosfoseriinin [kuten ei karnosiininkaan] käyttö ei ole dopingia.

Tutkimukseen osallistui 14 miespuolista jalkapalloilijaa (toisessa samojen tutkijoiden raportissa sanotaan heitä olleen 16), jotka ottivat 10 vuorokautta päivittäin 750 mg soijasta uutettua fosfoseriiniä. Sen vaikutusta tutkittiin juoksumatolla fyysiseen suorituskykyyn, hapenottokykyyn, hormonitoiminoihin ja subjektiiviseen väsymyksen tuntemukseen uupumiseen asti johtaneessa polkutestissä.

Koehenkilöiden kunto testattiin aluksi ja heistä muodostettiin kaksi samanlaista ryhmää, joista toinen sai fosfoseriiniä ja toinen plaseboa. Koe oli kaksoissokko. Ravintolisien käytön jälkeen – 16 päivän kuluttua ensimmäisestä testistä – koehenkilöt juoksivat 10 minuutin sarjoja 45, 55 ja 65 % kuormituksella maksimaalisesta hapenottokyvystä (VO2max). Sen jälkeen kuormitus nostettiin 85 %:iin ja he juoksivat täydelliseen uupumuksen asti.

Fosfoseriiniä saaneiden suorituskyky nousi 85 %:n kuormituksessa merkittävästi paremmaksi kuin verokkien. Ennen fosfoseriinin käyttöä tehdyssä testissä he olivat uupuneet huiostuaan keskimäärin 7:51 (+/- 1:36) minuuttia, ja fosfoseriinin syönnin jälkeen 9:51 (+/- 1:42) minuuttia. Plaseboryhmän vastaavat ajat olivat ennen 8:09 (+/- 0:54) ja jälkeen 8:02 (+/- 0:54) minuuttia; toisin sanoen tulos ei ollut parantunut.

Fosfoseriinin ei vaikuttanut seerumin kortisolin pitoisuuteen eikä väsymyksen tunteeseen (koska jokainen ajoi itsensä "piippuun").

1. Kingsley M, Miller M, KiIlduff LP et al. Effects of Phosphatidylserine on Exercise Capacity during Cycling in Active Males. Medicine & Science in Sports & Exercise 2006;38(1):64-71 [Abstract]
2. Kingsley MI, Wadsworth D, Kilduff LP, et al. Effects of phosphatidylserine on oxidative stress following intermittent running. Med Sci Sports Exerc. 2005;37(8):1300-6 [PubMed].

Tohtori Tolosen kommentti

Muiden tutkimusten mukaan fosfoseriini näyttää vähentävän 15–30 % kortisolipitoisuutta, joka nousee kovassa urheilusuorituksessa. Liika kortisoli on haitaksi, sillä se voi aiheuttaa lihaskipuja ja ylikunto-oireita ja rappeuttaa lihaksistoa. Urheilijat ja kuntoilijat, ajatelkaa mikä ero loppurutistuksessa, jos jaksaa juosta, polkea (tai hiihtää jne) täysillä edes 2 minuuttia kauemmin uupumatta!