Liikunta ehkäisee tulehdusta ja hapetusstressiä

Liikunta on luonteeltaan anti-inflammatorista ja antioksidatiivista. Liikunta lisää solujen kasvutekijöiden ja mitokondrioiden määrää ja ehkäisee entoteliinin liikatuotantoa verisuionten seinämissä. Nämä vaikutusmekanismit selittävät osittain liikunnan sydäntä suojaavaa vaikutusta. Samoin ne selittävät, miksi liikunta ehkäisee ja hoitaa myös verenpainetautia ja masennusta (nehän ovat myös luonteeltaan tulehdustiloja).

Liikunta ei ainoastaan polta kaloreita, vaan sillä on elimistössä monia muitakin hyödyllisiä vaikutuksia, kirjoittaa tohtori Undurti Das. Liikunta ehkäisee verenpainetautia, insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää (Syndrome X) sekä tiettyjen tulehdusta aiheuttavien sytokiinien syntyä veressä, lihaksissa ja maksassa. Tällaisia sytokiineja ovat C-reaktiivinen proteiini (CRP), TNF-alfa, IL-6, IL-18 ja emiliini1. IL6 tuottaa kudoksissa CRP:tä. Se on koholla koholla ihmisillä jotka potevat insuliiniresistenssiä, metabolista oireyhtymää, tyypin 2 diabetesta, valtimonkovetustautia tai ovat kokeneet hiljaisen sydäninfarktin.

Mutta ei siinä vielä kaikki. Liikunta lisää tulehdusta estävien sytokiinien (IL-4, IL-10, TGF) määrää, lähes 36 %. Nämä sytokiinit vähentävät IL-1:tä, IL-6:ta ja TNF-alfaa ja ehkäisevät niiden aiheuttamia haittoja mm. verisuonissa ja sydämessä. Insuliinin normaali toiminta tehostaa kudoksissa palorypälehapon (pyruvaatin) tuotantoa, mikä puolestaan antaa soluille energiaa ja lisää antioksidatiivista kapasiteettia.

TGF (transforming growth factor beta) on erityisen merkittävä sytokiini sydämen suojaamisen ja verenpainetaudin ehkäisyn kannalta (NEJM 2006). TGF suojaa sydäntä myös hapenpuutteen haitoilta. Asia on osoitettu sitomalla lanka koe-eläinten sepelvaltimoiden ympäri ja aiheuttamalla niille kokeellinen sydäninfarkti. Tällöin TGF-betan määrä sydänlihaksessa vähenee. Liikunta lisää TGF-betan määrää sydämessä, mikä vähentää sydänkohtausten riskiä ja rajoittaa mahdollisen infarktin kokoa. TGF-beta ehkäisee myös reperfuusiossa syntyviä vaurioita (reperfuusio tarkoittaa verenkierron palautumista normaaliksi sepelvaltimon ahtauman jälkeen sydäninfarktin tai pallolaajennuksen jälkeen). Kestävyysurheilu aiheuttaa voimakkaamman sytokiinireaktion kuin kuin esim. kävely, pyöräily, tennis tai soutu.

Lue lisää sytokiineista
Lue lisää pyruvaatista

Liikunnan suhde hapetusstressiin on kaksiteräinen miekka: Yhtäältä ankara pitkäkestoinen kuormitus (pitkänmatkan juoksu tms.) tuottaa kudoksiin hapettavia vapaita radikaaleja ja niiden metaboliitteja, mm. malonialdehydiä (Eur J Clin Nutr 2006). Karnosiini ehkäisee niiden syntyä (lue lisää). Toisaalta kohtuullinen liikunta lisää kudoksissa antioksidatiivisia entsyymejä (katalaasia ja mangaanisuperoksidaasia [MnSOD]), jotka suojaavat mm. sydäntä. SOD-entsyymit (joihin kuuluu myös Cu-Zn-SOD) pidentävät typpioksidin (NO) puoliintumisaikaa, mikä puolestaan edistää valtimoiden elastisuutta ja ehkäisee siten verenpaineen nousua. Liikunta siis lisää endogeenista (sisäsyntyistä) antioksidanttikapasiteettia. Nämä uudet havainnot auttavat meitä ymmärtämään entistä paremmin liikunnan terveyttä edistäviä vaikutuksia. [Pitkänmatkan juoksijoilla on usein puutetta sinkistä, koska sitä kuluu Cu-Zn-SODn tuotantoon. Kuntoilijat hyötyvät myös karnosiinilisästä
Lue lisää antioksidanteista

Liikunta tehostaa omega-6-rasvahappoihin kuuluvan arakidonihapon (AA) muuntumista prostasykliiniksi. Se kuuluu "hyviin" eikosanoideihin, jotka lisäävät HDL-kolesterolia, laajentavat verisuonia ja ehkäisevät veritulpan muodostusta sekä tulehdusta (inflammaatiota). Kuten tiedetään, on hiljainen tulehdus mukana kaikissa kroonisissa sairauksissa masennuksesta verenpainetautiin ja syöpiin.

Adiponektiini on myös mukana kuvassa: Liikunta lisää adiponektiini/TNF-alfa ja IL-6 -suhdetta. Tämäkin muutos ehkäisee ja vaimentaa tulehdusta, sillä adiponektiini itsessään on anti-inflammatorinen. Lisäksi se ehkäisee insuliiniresistenssiä. Liikunta ei sinänsä lisää adiponektiinin määrää kuten laihduttaminen tekee. Laihdutukseen ja ortoglykeemiseen ruokavalioon kannattaa siis aina liittää myös liikuntaa. Lisäksi tiedetään, että liikunta lisää lihassolujen mitokondrioiden määrää ja niiden aktiivisuutta (lue lisää).

Das UN Anti-inflammatory nature of exercise. Nutrition 2004;20:323-326 [Free Full Text]

Das UN Excercise and inflammation. (Letter) European Heart Journal 2006, April 13 [Free Full text]

Das UN. Pyruvate is an endogenous anti-inflammatory and anti-oxidant molecule. Med Sci Monit. 2006;12(5):RA79-84 [PubMed]]
Das UN. Hypertension as a low-grade systemic inflammatory condition that has its origins in the perinatal period. J Assoc Physicians India. 2006;54:133-42 [PubMed]
Das UN. Metabolic syndrome X: an inflammatory condition? Curr Hypertens Rep. 2004;6(1):66-73. Review. [PubMed]
August P, Suthanthiran M. Tranforming growth factor signaling, vascular remodeling, and hypertension. New England Journal of Medicine 2006: 354:2721-3 ( 22. kesäkuuta) [First paragraph]

Fosfoseriini lisää fyysistä suorituskykyä
Karnosiinia urheilijoille suosittavat tsekkilääkärit
Triathlon-oireyhtymä (PEES)
Maratonin terveysvaarat