Soijan genisteiini lujittaa luustoa paremmin kuin kalkki + D-vitamiini

Italialainen tutkimus vahvistaa tietoa, jonka mukaan soijan isoflavonoidit ehkäisevät luukatoa. Tässä tutkimuksessa naisille annettiin kaksi vuotta genisteiini-nimistä isoflavonoidia 54 mg päivässä. Se osoittautui tehokkaammaksi kuin perinteinen kalkin ja D-vitamiinin yhdistelmä.

Kahden vuoden seurantatutkimukseen osallistui 389 postmenopausaalista naista, joiden luuston tiheys alkumittauksessa oli hiukan normaalia pienempi. Puolet heistä sai genisteiiniä ja puolet lumevalmistetta. Sekä oikeissa että valetableteissa oli mukana 500 mg kalkkia + 10 mikrogrammaa D-vitamiinia. Genisteiiniä saaneiden naisten selkänikamien ja lantioluun tiheys suorastaan lisääntyi, kun se kalkkia ja D-vitamiinia syöneillä verrokeilla väheni, tutkijat raportoivat kesäkuun Annals of Internal Medicine -lehdessä.

Genisteiini on luonnollinen kasviestrogeeni. Sillä voidaan korvata täysin turvallisella tavalla vaihdevuosien aikana vähentyvää naisen omaa estrogeenin tuotantoa. Estrogeenin väheneminen alkaa vähitellen haurastuttaa luustoa. Soijavalmisteilla tehdyt tutkimukset ovat kuitenkin tuottaneet ristiriitaista tietoa, muistuttaa tutkimusta johtanut tohtori Francesco Squadrito Messinan yliopistosta.

"Tämä tutkimus eroaa muista sikäli, että annoimme naisille päivittäin 54 mg lähes puhdasta “farmaseuttista” genisteiiniä. Sitä ei voi saada riittävästi soijaa syömällä”, selittää Squadrito. Genisteiinin päiväannos vastasi 8 litraa soijamaitoa tai 3,5 kg tofua.

Genisteiiniä saaneiden naisten kohdun limakalvolla ei havaittu mitään hormonaaliseen haittavaikutukseen viittaavia muutoksia. Genisteiinin turvallisuus on tutkimusten mukaan erinomainen, kirjoittavat tutkijat.

Marini H, Minutoli L, Polito F et al. Effects of the phytoestrogen genistein on bone metabolism in osteopenic postmenopausal women: A randomized trial. Annals of Internal Medicine 2007;146 (12) 839-847 [Abstract]

Tohtori Tolosen kommentti

Soijan teho on yksilöllistä sen mukaan, kykeneekö nainen muuttamaan isoflavonoideja elimistössään ekvuoliksi vaiko ei. Suosittelen naisille soijan isoflavonoideja yhdistettynä karnosiiniin. Silloin löydään kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Karnosiinikin on näet erinomainen ikääntymismuutoksia ehkäisevä ja kuntoa kohottava ravintolisä.

Sopija sisältää myös toista tehokasta isoflavonoidia, daidsteiinia, joka myös vahvistaa luustoa (Ward ja Fonseca 2004). Soijan isoflavonoidit yhdessä kalaöljyn omega-3-rasvahappojen kanssa lujittavat hyvin luustoa (Ward ja Fonseca 2007). Tehokkainta ja puhtainta kalaöljyä on etyyliesteröity EPA eli E-EPA.

Muita isoflavonoiditutkimuksia:

Soijan isoflavonoideja tutkittu vaihdevuosissa ja niiden jälkeen
Isoflavonoidit vahvistavat naisten selkänikamia
Soija isoflavonoidit – tohtori Tolosen katsaus