Uusia kalaöljytutkimuksia

Uudet tutkimukset osoittavat, että tavallista suuremmilla väkevöidyn kalaöljyn päiväannoksilla saadaan merkittävää hyötyä terveydelle ja kunnolle. Pelkästään kalaruokaa syömällä ei voi saada riittävästi omega-3-rasvahappoja. Omega-3-indeksin tulisi nousta yli 8 prosentin. Klikkaa alla oleviin linkkeihin Nutraingredients.com- ja OmegaQuant.com -terveyssivustoilla.

Omega-3 plus probiootit ehkäisevät kroonista matala-asteista tulehdusta (ruotsalaistutkimus)

Omega-3 and vitamin D role limited in chronic knee pain, study finds

Study: High dose fish oil supplement speeds exercise recovery

Pilot study: Larger omega-3 doses needed to provide brain benefits

Polyphenol & omega-3 supplement may boost brain health in young kids: Study

Is Omega-3 Brain Food? Three New Studies Suggest the Answer is YES

Tohtori Tolosen kommentti

Tutkimukset osoittavat selvästi, kuinka virheellistä tietoa Suomen ravitsemuseliitti on jakanut ja jakaa vähätellessään kalaöljyn terveysvaikutuksia ja väittäessään, että muka tavallista ruokaa syömällä saadaan riittävästi omega-3-rasvahappoja. Ja valtamedian terveystoimittajat ovat sopulilauman tavoin julkaisseet valeuutisia kalaöljystä ja muista ravintolisistä.

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot muuttavat myös sydänlihaksen rasvahappojen koostumusta siten, että sydänterveys kohenee. Tämä on aivan uusi selitys kalaöljyn sydäntä suojaavaan vaikutukseen (Toko ym. 2020).

Toko H, Morita H, Katakura M, et al. Omega-3 fatty acid prevents the development of heart failure by changing fatty acid composition in the heart. Scientific Reports. 2020 Sep 23;10(1):15553. doi: 10.1038/s41598-020-72686-0. Free Access