Kuntoilija, urheilija ja kalaöljy

Englannissa Bathin yliopiston urheilutieteen laitoksen tutkijaryhmä analysoi 25 tieteellistä kaksoissokkotutkimusta, joissa oli selvitetty kalaöljyn vaikutuksia kuntoilijoiden ja urheilijoiden fyysiseen ja henkiseen kuntoon sekä terveyteen. Tulokset puoltavat kalaöljyn säännöllistä käyttöä.

Tutkijat kävivät läpi PubMed-, Embase-, Web of Science - ja Google Scholar -tietokannoista aiheesta huhtikuuhun 2019 mennessä julkaistut lumekontrolloidut kaksoissokkotutkimukset. Osallistujissa oli kuntoilijoita ja urheilijoita jopa olympiaedustajista ja ammattiurheilijoista.

Keski-ikä oli 24,9 ± 4,5 vuotta, ja 70 % oli miehiä. Heistä tutkittiin fyysistä kuntoa, reaktioaikoja, mielialaa, sydämen dynamiikkaa, keuhkojen toimintakykyä, lihasten palautumiskykyä, tulehdussytokiini TNF-alfaa (mikä ilmaisee tulehdusta), kreatiinikinaasia (CK) ja harjoituksen jälkeistä typpioksidia. Kreatiinikinaasia valuu tavallista enemmän lihassoluista vereen, kun lihas vaurioituu. Mitä suurempi vaurio, sitä enemmän CK-arvo suurenee. Kun harjoittelematon henkilö äkisti käyttää rajusti lihaksiaan, siihen liittyvä lihasten kipeytyminen ja lievä lihasvaurio suurentaa CK-arvoa. 

Eri tutkimuksissa kalaöljyn päiväannokset sisälsivät 300–2400 mg EPAa ja 400–1500 mg DHA:ta. Selvimmin kalaöljy paransi lihasten palautumiskykyä kuormituksesta ja vähensi TNF-alfaa. Vaikutus ilmeni lihaskipujen ja kreatiinikinaasin vähenemisenä. Kalaöljy paransi myös mielialaa, kognitiota ja reaktioaikoja monien urheilulajien edustajilla (rubgy, jalkapallo, karate, yleisurheilu).

Sitä vastoin kalaöljyllä ei havaittu vaikutusta kestävyyteen, lihasvoimaan tai sopeutumiseen kovassa harjoituksessa. Haittavaikutuksia ei juuri esiintynyt.

Tutkimuksen uutisoi myös Nutraingredients.com 15.5.2020

Lewis NA, Daniels D, Calder PC, et al. Are There Benefits from the Use of Fish Oil Supplements in Athletes? A Systematic Review. Advances in Nutrition, nmaa050, https://doi.org/10.1093/advances/nmaa050

Tohtori Tolosen kommentti

Tulos oli odotettu, sillä tuoreissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että urheilijoiden omega-3-indeksit eivät ole ihanteellisella tasolla (8–11 %). Ihmiset yliarvioivat omega-3-rasvahappojensa saantia. Omega-3-indeksin suurentaminen kalaöljyllä tuottaa odotetusti hyötyä fyysisessä ja henkisessä suorituskyvyssä ja vähentää mm. sydän- ja verisuonitautien riskiä. Lue lisää viereisen palstan linkístä.

Hakusanoja: Urheilu, kuntoilu, kalaöljy, EPA. DHA, omega-3-indeksi, kreatiinikinaasi, typpioksidi, TNF-alfa