D-vitamiini ja syöpätaudit

D-vitamiini ehkäisee ja hillitsee monia syöpätauteja ja vähentää niistä johtuvaa kuolleisuutta, raportoivat tutkijat Yhdysvaltain syöpätutkijoiden vuosikokouksessa Chicagossa 30.5.–3.6.2019. Asiantuntijat suosittelevat auringonottoa ja D-vitamiinilisiä, jotka parantavat immuunipuolustusta syöpä- ja muita kroonisia sairauksia vastaan.

Nyt tiedämme, että seerumin hyvä D-vitamiinipitoisuus vähentää ainakin 15 eri  syöpätaudin riskiä: muiden muassa iho-, eturauhas-, paksu- ja peräsuoli- ja rintasyöpiä. On erikoinen paradoksi, että auringonvalosta saatava D-vitamiini suojaa ihosyöpää vastaan. D-vitamiini vaikuttaa solutasolla",  sanoi ihosyöpäspesialisti ja plastiikkakirurgi Dan Banwell.

Kongressissa esitettiin myös muita tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiinin reilu saanti ei ehkäissyt syöpätauteja, mutta vähensi niistä johtuvia kuolemia 13 prosenttia. D-vitamiinilisien käyttö vähensi jopa 38 prosenttia eturauhassyöpää sairastavien kuolemia. D-vitamiiini oli yhtä tehokasta myös haimasyöpää sairastavilla.

“D-vitamiini  on rasvaliukoinen vitamiini, joka varastoituu elimistöön", selosti ravitsemustieteilijä Helen Bond. “Aurinko on ylivoimaisesti paras D-vitamiinin lähde, mutta sitä saa myös ruuasta ja ravintolisistä. Oleme tienneet vuosia [vuosikymmeniä], että D-vitamiini on tarpeen luustolle. Mutta viime vuosina on julkaistu monia uusia, kiinnostavia tutkimuksia, joiden mukaan D-vitamiini voi suojata tiettyjä syöpätauteja, diabetesta, ikään liittyvää silmänpohjan rappeumaa (makuladegeneraatiota), sydän- ja verisuonitauteja, henkisen suorituskyvyn heikkenemistä, MS-tautia ja nivelreumaa vastaa", hän totesi.

D-vitamiini voi parantaa sekä miesten että naisten hedelmällisyyttä, tehostaa hedelmöityshoitoja ja tasapainottaa polykystista munasarjarakkulaoireyhtymää potevien naisten kuukautiskiertoa. Joka neljäs aikuinen britti potee edelleen D-vitamiinivajausta. Syynä on se, että ihmisillä ei ole aikaa oleskella vaatteitta auringossa. Erityisen suuressa puutoksen riskissä ovat raskaana olevat ja imettävät naiset, ihmiset, jotka työskentelevät sisätiloissa pitkiä työpäiviä, ja maahanmuuttajat, jotka peittävät ihonsa uskonnollisista syistä. Lisäksi Isossa-Britanniassakin on äänekkäitä ravintolisien vastustajia, jotka väittävät julkisuudessa, ettei niitä tarvita. 

Artikkelissa viitataan virallisiin, aivan liian pieniin saantituosituksiin. Yhdistyneessä kuningaskunnassa (UK) käytetään 7 miljoonaa puntaa vuosittain D-vitamiinilisiin. Banwell korostaa, että D3 on tehokkain D-vitamiinin muoto, jota hän suosittelee potilailleen päivittäiseen käyttöön. D3 on kaksi kertaa D2:ta tehokkaampaa, osoitti tuore Surreyn yliopiston tutkimus. D3 parantaa ravinnon (ja ravintolisien) kalkin imeytymistä ja suojaa murtumia ja luukatoa vastaan.

Banwell suosittelee ottamaan aurinkoa useissa pienissä erissä, mikroannoksina, mieluummin kuin pitkäkestoisena paahtamisena, joka voi polttaa etenkin vaaleaa ihoa. Australiassa on kehitetty uudenlaisia aurinkosuojavoiteita, jotka suojaavat ihoa ja muuntavat UV-säteitä D-vitamiiniksi. Näitä uusia voiteita ei ole vielä kuitenkaan saatavissa kaupallisesti, Banwell selitti. Hän suosittelee laihdutuksesta tuttua 5:2-menetelmää riittävän D-vitamiiinin saamiseksi: viisi osaa hyvistä D-vitamiinivalmisteista ja kaksi osaa auringonvalosta.

Dan Banwell kertoi olleensa yli  kymmenen vuotta siten töissä Australiassa. Siellä lähes kaikilla Sydneyssa ja Brisbanessa toimivilla ihotautilääkäreillä on D-vitamiinin puutostila. Yhdellä oli jopa patologinen luunmurtuma, joka johtui D-vitamiinin puutteesta. Lääkärit olivat peittäneet ihonsa huolellisesti vaatetuksella ja käyttäneet päivittäin aurinkovoiteita, koska vuodesta 1981 alkaen on peloteltu auringonvalon aiheuttavan ihosyöpää. Tämä anekdootti selittää ainakin osittain maailmanlaajuista D-vitamiinin puutostilaa, totesi Banwell.

Should we all be on the 5:2 sunshine diet? The Daily Telegraph. 4.6.2019