Miksi Yle julkaisee jatkuvasti valeuutisia ravintolisistä?

Verovaroin ylläpidetty Yle julkaisee jatkuvasti ravintolisistä valeuutisia. Tuorein uuutinen julkaistiin 4.4.2019, ja sen otsikkona oli "Ravintolisä aiheutti maksavaurion ja vei sairaalaan". Uutinen antoi ymmärtää, että kysessä olisi tuore tapaus Suomesta. Näin ei kuitenkaan ollut, ilmeni kun asiaa alettiin perata. Valeuutisia julkaistaan koska yleisö rakastaa niitä.

Artikkelin kirjoittanut toimittaja Tanja Kröger yritti hakea aineistoa juttuunsa eräälle Facebook-ryhmälle lähettämällään viestillä: "Teen verkkojuttua Yle Uutisiin ravintolisistä (kollageeni, biotiini jne.) Nyt etsin haastateltavaksi henkilöä, joka käyttäisi ravintolisiä erityisen paljon tai sitten olisi kokenut terveyshaittoja jostakin ravintolisästä. Minulle voi laittaa meiliä tanja.kroger@yle.fi tai yksityisviestiä Facebookissa.”

Ilmeisesti yksikään ravintolisien käyttäjä ei ilmoittautunut, joten Kröger kyhäsi jutun, perustelematta otsikon väitettä millään lailla (missä maassa, missä sairaalassa, mikä ravintolisä, mistä ostettu, mikä annos, kuinka pitkä käyttöaika, erotusdiagnostiikka, mitkä tutkimukset puolsivat diagnoosia jne.). Kun Kröger ei saanut yhtään vastausta kuluttajilta, hän soitteli tunnetuille ravintolisien vastustajille saadakseen aikaan pelottelu-uutisen. Facebook-ryhmäviestistä käy selvästi ilmi, että hän halusi kirjoittaa tarkoitushakuisesti yksipuolisen negatiivisesti uutisen ilman, että kukaan olisi saanut kertoa myönteisiä kokemuksia ravintolisistä. Saati sitten, että juttuun olisi kysytty näkemyksiä ravintolisien parissa työtään tekeviltä henkilöiltä tai yrityksiltä. Kröger heitti journalistin ohjeet roskiin ja jätti faktat tarkistamatta.

Yle sai kritiikkiä Suomen Terveystuotekauppojen liitolta sekä Luontaistuotteiden Tukkukaupan liitolta, jotka molemmat vaativat Yleä täsmentämään, mistä uutisessa oikein on kysymys. Ylestä vastasi ihan toimitusjohtaja, ja Yle päivitti (8.4.) jutun otsikon muotoon "Ravintolisillä yhteyksiä jopa maksavaurioihin". Yle siis myönsi, että alkuperäinen kohuotsikko oli virheellinen, eikä se perustunut tosiasioihin. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun Yle suostui muuttamaan virheellisen otsikkonsa luontaistuotealan vaatimuksesta.

Yle lisäsi uutiseensa linkin Lääkärilehdessä (3/2017) olleeseen artikkeliin, jossa kuvattiin neljä potilastapausta. Lääkärilehti esitti kirjoituksessaan epäilykset ravintolisien osuudesta potilaiden terveysongelmiin. Potilas numero 1 oli tullut sairaalaan kahden promillen humalassa, ja hänellä oli vaivoja, joiden katsottiin johtuneen hänen nauttimastaan ravintolisästä. Potilas kertoi syöneensä kerralla koko purkillisen (60 kapselia) rasvanpolttoon tarkoitettua valmistetta. Valmisteen annostusohje on 1 kapseli päivässä. Kolmessa muussa potilastapauksessa vaivat saattoivat johtua lääkkeistä ja muista syistä, ei välttämättä ollenkaan ravintolisistä. Toimittaja, joka uutisoi tämän tapauksen koskemaan kaikkia ravintolisiä – käyttöohjen mukaisesti nautittuna – on täysin vailla suhteellisuudentajua.

[Minä sairastuin 13 vuotta siten äkilliseen umpisuolen tulehdukseen ja hakeuduin HYKSiin tutkimuksiin ja hoitoon. Päivystyspoliklinikan kirurgi (nuori nainen) kysyi minulta ensimmäiseksi:" Ette kai vaan ole käyttänyt luontaistuotteita?" Tällaista se valeuutisointi aiheuttaa.]

Suomen Terveystuotekauppiaiden Liitto pyysi tuolloin vuonna 2017 ravintolisäasiantuntijoiden kommentit Lääkärilehden artikkeliin. Analyysi Lääkärilehden artikkelista on luettavissa Suomen Terveystuotekauppiaiden Liiton blogista (30.1.2017). Lääkärilehden artikkelia koskevassa, Suomen Terveystuotekauppiaiden koostamassa analyysissa ravintolisäasiantuntijat pitävät Lääkärilehdessä kuvattuja potilastapauksia ääritapauksina, eikä niitäkään voida yleistää laajemmin koskemaan ravintolisien normaalia ja oikeaa käyttöä.

Lääkärilehden (3/2017) lisäksi Yle viittaa otsikon päivityksessään muutamiin kansainvälisiin artikkeleihin, joissa puhutaan lääkkeiden ja ravintolisien mahdollisista haitoista. Näitäkään artikkeleita ei voida yleistää koskemaan Suomen markkinoilla olevia ravintolisiä eikä ravintolisien ohjeiden mukaista käyttöä. Joitakin artkkeleissa mainittuja haitallisia ainesosia ei edes myydä Suomessa eikä muissakaan EU-maissaa. Ylen toimittajaTanja Kröger ryhtyi siis tekemään sensaatiouutista tarkistamatta faktoja (vastoin Ylen omia journalistisia ohjeita).

Yle kirjoitti rasvamaksasta 2.10.2018. Artikkelissa haastateltiin kuopiolaista ravitsemusterapian professori (agronomi) Ursula Schwabia, joka osoittaa täydellisen tietämättömyytensä ravintolisen rasvamaksaa ehkäisevästä ja hoitavasta vaikutuksesta. Tämä professori kouluttaa kaikki Suomen ravitsemusterapeutit. Ei ihme, että heidät on opetettu vastustamaan ja vihaamaan ravintolisiä, vaikka niistä on tieteellisten tutkimusten mukaan suurta hyötyä ihmisten terveydelle.