Vähärasvainen ruokavalio ei olekaan sydänystävällistä

Amerikkalaiset tutkimukset vahvistavat Oulun yliopiston ja Kansanterveyslaitoksen havaintoja, joiden mukaan vähärasvainen ruokavalio vähentää hyvää HDL-kolesterolia ja lisää ja hapettaa LDL-kolesterolia.

Ravitsemusopit ovat menossa uusiksi. Kohtuullisen runsaasti rasvaa sisältävä ruokavalio alentaa veren kohonnutta kolesterolia, kun taas liian vähärasvainen ruokavalio nostaa sitä, kertoo uusi amerikalainen tutkimus. Se vahvistaa vastikään julkaistuja Oulun yliopiston ja Kansanterveyslaitoksen havaintoja, joiden mukaan vähärasvainen ja paljon (700 g/vrk) kasviksia sisältävä ruokavalio lisää hapettunutta LDL-kolesterolia ja vähentää hyvää HDL-kolesterolia. Tällaiset muutokset ahtauttavat tunnetusti verisuonia. Syynä hapetukseen voi olla kasvisten hapettuneessa muodossa ollut C-vitamiini.

Uusi tutkimus tehtiin New Yorkin valtionyliopistossa Buffalossa tohtori David Pendergastin johdolla. Siinä 11 istumatyötä tekevää koehenkilöä – 6 naista ja 5 miestä – noudatti kolme viikkoa hyvin vähärasvaista ruokavaliota, jonka antamasta energiasta 19 % tuli rasvasta. Seurauksena oli, että veren "hyvä" HDL-kolesteroli väheni.

Hyvä kolesteroli kiertää veressä sitoutuneena valkuaisaineeseen, HDL-lipoproteiiniin, joka kuljettaa kolesterolia pois verisuonten seinämistä maksaan hajotettavaksi. Veressä tulee olla tietty vähimmäismäärä HDL-kolesterolia, koska se suojaa sydäntä ja verisuonia, sanovat tutkijat.

Uuden tutkimuksen mukaan sopiva rasvan syönti pitää HDL-kolesterolin määrän sopivana, mutta vähärasvainen ruoka vähentää sitä liikaa. "Tulos ei kuitenkaan tarkoita, että jokaisen tulisi saada 50 % energiastaan rasvasta", Pendergast muistuttaa. "Kohtuullinen rasvan syönti – 30–35 prosenttia ravinnon kaloreiden määrästä – näyttää olevan terveydelle hyväksi", hän tulkitsee.

Pendergastin tutkimuksen terveellinen "rasvainen ruokavalio" käsitti muun muassa punaista lihaa ja oliiviöljyä. Siinä ei ollut sen enempää kaloreita kuin noin 30 % rasvaa sisältävässä ruokavaliossa eikä se lisännyt yhtään veren LDL-kolesterolia. Sitä vastoin 19 %:n vähärasvaisen dieetin kalorimäärä oli pienempi ja koehenkilöt laihtuivat sen aikana hiukan. Mutta samalla aleni myös hyvän HLD-kolesterolin pitoisuus, Perdergast muistuttaa.

Hänen tutkijaryhmänsä on äskettäin julkaissut samanlaisen ravintotutkimuksen kestävyysjuoksijoiden keskuudessa. Siinäkin vähärasvainen ruokavalio alensi HDL-kolesterolia ja heikensi immuunijärjestelmän toimintaa. Pendergast on vakuuttunut siitä, ettei vähärasvainen ruokavalio ole terveellinen enempää urheilijoille kuin tavallisillekaan ihmisille. Hän ei ota vielä kantaa siihen, minkälaista ruokavaliota lihavien ja sydäntautisten ihmisten tulisi noudattaa.

Sekä amerikkalaiset että suomalaiset tutkijat uskovat, että rasvaa sisältävä ruokavalio edistää HDL-kolesterolia kuljettavan ApoA1-proteiinin tuotantoa elimistössä.

Meksawan K, Pendergast DR, Leddy JJ, et al. Effect of low and high fat diets on nutrient intakes and selected cardiovascular risk factors in sedentary men and women. J Am Coll Nutr. 2004;23(2):131-40. [PubMed]

Tohtori Tolosen kommentti

Ortoglykeeminen ruokavalio näyttää olevan kaikkein terveellisin. Sen avulla ihminen pääsee eroon liikakiloistaan ja kykenee hallitsemaan painoaan pysyvästi. Samalla pysyvät tasapainossa verensokeri, insuliini ja "uudet" nälkää, ruokahalua ja verensokeria ja rasvoja säätävät hormonit, adiponektiini, oreksiinit, leptiini ja greliini. Niillä on ratkaiseva merkitys myös sydän- ja verisuoniterveyden ja sokeritaudin ehkäisyn kannalta. Harva tietää, että sydämen suurin uhka ei ole kolesteroli vaan insuliini. Ravinnon rasva ei lisää veren insuliinia, mutta vähärasvainen, korkeaglykeeminen ruokavalio lisää.

Muita tuoreita tutkimusraportteja samasta aiheesta

Tyrmäysisku vähärasvaiselle ruokavaliolle
Terveellisenä pidetty ruokavalio hapettaa kolesterolia
Ruokavalion suuri glykemiakuorma lisää sydäntauteja
Ruoka- ja tulehdustekijät valtimonkovetustaudissa
Antioksidantit estävät kolesterolin hapettumista
Omega-3-rasvahapot toimivat antioksidanttina
E-EPA ehkäisee veritulppia ja valtimoiden kovettumista
Veren rasvoista – tohtori Tolosen katsausartikkeli