Amerikan johtavat yliopistot: Kalaöljyä lihaville gravidoille

Kalaöljyn terveydellisistä eduista julkaistaan joka viikko uusia hienoja tutkimuksia. Uusi Yhdysvaltain johtavien yliopistojen tutkimus osoittaa, että ylipainoisten ja lihavien raskaana olevien naisten (gravidojen) pitäisi nauttia päivittäin vähintään 2 grammaa kalaöljyn omega-3-rasvahappoja. Ne alentavat korkeaa omega-6/omega-3-suhdetta ja vaimentavat kroonista matala-asteista tulehdusta, jolloin sikiön ja syntyvän vauvan terveysriskit vähenevät. Ruokavaliosta on vaikea tai jopa mahdotonta saada näin paljon omega-3:a, joten kalaöljy on tarpeen. Pienimmällä päiväannoksella pääsee nauttimalla 90-prosenttiseksi väkevöityä etyyliesteröityä kalaöljyä.

Yli 60 prosenttia amerikkalaisista odottavista naisista on ollut ylipainoisia tai lihavia jo ennen raskautta, ja Suomi seuraa perässä hyvänä kakkosena. Odottavan naisen ylipaino ja lihavuus aiheuttavat ennenaikaisia synnytyksiä sekä haitallisia vaikutuksia sikiössä ja syntyvässä vauvassa (makrosomiaa, haitallisia aineenvaihdunnan muutoksia ja neurologisia kehityshäiriöitä), kirjoittavat amerikkalaiset gynekologit ja lastenlääkärit. Lihavuus ja omega-3-rasvahappojen puute aiheuttavat kroonista matala-asteista tulehdusta ja hapetusstressiä, jotka ovat syytekijöinä näissä haitoissa. Sikiön omega-3-rasvahappojen saanti riippuu äidin omega-3:n saannista. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sikiön – ja erityisesti sen aivojen – kehitys on sitä parempaa, mitä enemmän äiti saa omega-3:a. Ennestään tiedetään, että kalaöljyn omega-3-rasvahapot lievittävät sekä tulehdusta että hapetusstressiä, mikä antoi gynekologeille ja lastenlääkäreille aiheen tutkia omega-3:n annon vaikutuksia lihavilla ja hoikilla gravidoilla.

Odottavien naisten lihavuuden sikiölle aiheuttamia terveyshaittoja on tutkittu vasta vähän, eikä kalaöljyn vaikutuksistakaan raskauden aikana ole ollut riittävästi tutkittua tietoa, perustelevat tutkijat. Tässä tutkimuksessa (Maternal-Fetal Medicine Units Network trial of n-3 (Docosahexaenoic acid (DHA) + Eicosapentaenoic acid (EPA)) supplementation) selvitettiin raskaana olevien naisten

  1. lihavuuden yhteyttä veren omega-3-pitoisuuksiin ja omega-6/omega-3-suhteeseen
  2. omega-3-annon vaikutusta painoindeksiin (BMI)

Kokeeseen osallistui 556 odottavaa naista, joista 46 % oli hoikkia ja 28 % lihavia. Heistä 278:lle annettiin 19.-22. raskausviikosta alkaen synnytykseen asti päivittäin 2 grammaa kalaöljyn omega-3-rasvahappoja (800 mg DHA + 1200 mg EPA) ja 278:lle (verrokeille) niiden sijasta lumetta. Tutkimussuunnitelma. Alla on tutkimuksen kulkukaavio.

Tutkimuksen kulkukaavio

Kaikille tehtiin suuri määrä verikokeita vaikutusjakson alussa ja lopussa. Alussa lihavien naisten plasman arakidonihapon (AA, omega-6) pitoisuus ja omega-6/omega-3-suhde olivat hoikkia suuremmat. Kaikkien kalaöljyä saaneiden naisten plasman omega-3-pitoisuudet suurenivat, joskin lihavien pitoisuudet lisääntyivät hoikkia vähemmän. Myös omega-6/omega-3-suhde (joka on tulehduksen biomarkkeri) parani lihavilla 65 % vähemmän kuin hoikilla. Tutkijat pohtivatkin, pitäisikö lihaville gravidoille antaa vielä enemmän omega-3-rasvahappoja (kuin tässä kokeessa annettiin).

Lihavuuteen liittyy tavallista enemmän kroonista matala-asteista tulehdusta (inflammaatiota), jota kalaöljyn nauttiminen korjaa, mutta lihavilla ei yhtä hyvin kuin hoikilla, päättelevät tutkijat. Tämä on tähän mennessä laajin ja perusteellisin tutkimus kalaöljyn vaikutuksista raskaana olevilla naisilla eri painoluokissa. Tutkimuksen tekivät ja julkaisivat joulukuun 2018 Nutrients-lehdessä

  1. Department of Pediatric Newborn Medicine, Brigham and Women’s Hospital, Boston, MA 02115, USA
  2. Division of Maternal Fetal Medicine, University of Utah Health, Salt Lake City, UT 84132, USA
  3. School of Medicine, Harvard University, Boston, MA 02115, USA
Artikkelin voi lukea kokonaisuudessaan maksutta klikkaamalla alla olevaan linkkiin:
Monthé-Drèze C, Penfield-Cyr A, Smid MC, Sen S. Maternal Pre-Pregnancy Obesity Attenuates Response to Omega-3 Fatty Acids Supplementation During Pregnancy. Nutrients 2018, 10(12), 1908; doi:10.3390/nu10121908 Free Full Text

Tohtori Tolosen kommentti

Kuten tästä ja muista uusista tieteellisistä tutkimuksista on käynyt ilmi, on kalaöljy omega-3-rasvahappojen tarve jopa yli 2 grammaa päivässä, siis peljon enemmän kuin perinteisesti on uskottu, etenkin ehkäistäessä ja hoidettaessa erilaisia sairauksia. Pelkästään kalan syöntiä lisäämällä ja peruskalaöljyjä käyttämällä ei päästä kyllin suureen päiväannokseen, vaan tarvitaan uuden polven väkevöityjä kalaöljyvalmisteita, kuten E-EPAa tai E-EPA + E-DHA-yhdistelmiä.