Kuntoliikunta ehkäisee ja hoitaa metabolista oireyhtymää

Yhä suurempi osa suomalaista potee – usein tietämättään – metabolista oireyhtymää, joka on tyypin 2 diabeteksen, sydän- ja verisuonitautien ja aivohalvauksen esiaste. Oireyhtymää luonnehtivat ylipaino, yli 100 cm vyötärön ympärysmitta ja kohonneet verenpaine, verensokeri ja kolesteroli.

Kanadalaisen Ontarion Kingstonin yliopiston tiedemiehet seurasivat 19 223 henkilön (20–83 vuotta) seurasivat lähes 20 000 ihmisen terveydentilaa ja kuolemia 17 vuotta (1979–1996). Heistä 3 800 (19,5 %) poti metabolista oireyhtymää.

Heidän fyysinen kuntonsa tutkittiin juoksumattokokeessa. Seurannan aikana sattui 480 kuolemantapausta, joista 161:ssa syynä sydän- ja verisuonitauti. Huonossa fyysisessä kunnossa olevien riski kuolla sydän- ja verisuonitauteihin ja muihin sairauksiin oli kaksi kertaa suurempi kuin hyväkuntoisten. Terveisiin verrattuna kaikkien metabolista oireyhtymää potevien riski kuolla sydän- ja verisuonitautiin kahden seuraavan vuoden aikana oli peräti 89 % suurempi kuin samanikäisten terveiden verrokkien. Kuitenkin hyväkuntoisten potilaiden riski oli merkittävästi pienempi kuin huonokuntoisten. Vertailussa suljettiin pois sekoittavat tekijät, kuten tupakointi ja alkoholinkäyttö.

Sama tutkijaryhmä on julkaissut metabolisesta oireyhtymästä useita tieteellisiä tutkimuksia. Niiden mukaan vyötärön ympärysmitta ennustaa hyvin sydän- ja verisuonitautien riskiä. Toisen tutkimuksen mukaan puolen tunnin päivittäinen kävely viitenä päivänä viikossa kehottaa kuntoa niin paljon, että se suojaa sydänkuolemalta. Tutkijat eivät tiedä vielä varmuudella, miksi fyysinen kuormitus on eduksi metabolisessa oireyhtymässä. He neuvovat kuitenkin ihmisiä harrastamaan säännöllistä kuntoliikuntaa.

Katzmarzyk PT, Church TS, Blair SN. Cardiorespiratory fitness attenuates the effects of the metabolic syndrome on all-cause and cardiovascular disease mortality in men. Arch Intern Med. 2004; 24;164(10):1092-7 [PubMed]

Tohtori Tolosen kommentti

Ortoglykeeminen ruokavalio ehkäisee ja hillitsee insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää. Samalla pysyvät tasapainossa verensokeri, insuliini ja "uudet" nälkää, ruokahalua ja verensokeria ja rasvoja säätävät hormonit, adiponektiini, oreksiinit, leptiini ja greliini. Niillä on ratkaiseva merkitys myös sydän- ja verisuoniterveyden ja sokeritaudin ehkäisyn kannalta. Harva tietää, että sydämen suurin uhka ei ole kolesteroli vaan insuliini. Ravinnon rasva ei lisää veren insuliinia, mutta vähärasvainen, korkeaglykeeminen ruokavalio lisää.

Lasten ja nuorten metabolinen oireyhtymä yleistyy
Ruokavalion suuri glykemiakuorma lisää sydäntauteja
Ruoka- ja tulehdustekijät valtimonkovetustaudissa
Antioksidantit estävät kolesterolin hapettumista
Omega-3-rasvahapot toimivat antioksidanttina
E-EPA ehkäisee veritulppia ja valtimoiden kovettumista
Veren rasvoista – tohtori Tolosen katsausartikkeli