Kalaöljyllä täydennetty Välimeren dieetti edistää mielenterveyttä

Välimeren ruokavalio, jonka lisänä nautitaan kalaöljyä (yli 1 000 mg/vrk) parantaa masennusta ja elämänlaatua jo kolmessa kuukaudessa, osoittaa 152 potilasta käsittävä autralialaisten psykiatrien ja psykologien julkaisema tutkimus. Se vahvistaa entisestään käsitystä kalaöljyn eduista masennuksen hoidossa.

Välimeren ruokavalio (MedDiet) parantaa ja ylläpitää ikäihmisten muistia, oppimis- ja mieleenpainamiskykyä, hoksottomia ym. osoitti vuonna 2013 julkaistu espanjalainen PREDIMED-tutkimus. Se antoi kimmokkeen australialaisille psykiatreille ja psykologeille testata, voisiko kalaöljyllä täydennetty MedDiet parantaa myös aikuisten kliinistä masennusta. He tiesivät ennestään myös, että masentuneilla potilailla on yleensä tavallista pienempi omega-3-indeksi, jota voidaan helposti ja edullisesti kohentaa kalaöljyllä. Tässä Healthy Eating for Life with a Mediterranean Diet (HELFIMED) -tutkimuksessa positiivinen vaikutus ilmeni jo kolmessa kuukaudessa.

Kokeeseen osallistui 152 aikuista masennuspotilasta, joista noin kolmasosa söi masennuslääkkeitä. Potilaat jaettiin kahteen ryhmään, joista toinen sai ohjeeksi noudattaa Välimeren ruokavaliota (MedDiet) ja toinen ryhmä toimi verrokkeina. MedDiet-ryhmää opastettiin ruoanlaitossa, he saivat ruokareseptejä ja linkkejä ruokasivustoille ja -videoihin ja lisäksi heille annettiin päivittäin 2 kapselia väkevöityä kalaöljyä (1 100 mg omega-3/vrk). Verrokit jatkoivat entisiä ruokatapojaan, mutta heille järjestettiin sosiaalista tukiryhmätoimintaa kolmen kuukauden ajan.

Kaikille tehtiin kolmen ja kuuden kuukauden kuluttua ruokavaliota, mielenterveyttä ja elämänlaatua kartoittavat kyselytutkimukset ja otettiin verikokeet, joista mitattiin punasolujen rasvahappojen pitoisuus. Siitä laskettiin omega-6/omega-3-suhde.

MedDiet-ryhmä söi verrokkeja enemmän oliiviöljyä, vihanneksia, hedelmiä, pähkinöitä, palkokasveja, kalaa ja täysjyvätuotteita ja vähemmän epäterveellisiä välipaloja sekä punaista lihaa ja kanaa. Masennusoireet vähenivät kummassakin ryhmässä, mutta MedDiet-ryhmässä selvästi verrokkeja enemmän ja heidän elämänlaatunsa koheni enemmän: peräti 60 % koki vakavan masennuksen, 72 % ahdistuksen ja 69 % stressin lieventyneen. MedDiet-ryhmän punasolujen omega-6-pitoisuus pieneni ja omega-3-pitoisuus suureni, omega-6/omega-3-suhde siis parani merkitsevästi. Runsas omega-6:n saanti (mm. rypsi-, auringonkukka-, maissiöljyistä) tuottaa elimistössä tulehdusta aiheuttavia yhdisteitä, kun taas omega-3:t vähentävät niitä. Masennus ja muut pitkäaikaissairaudet ovat tulehdustauteja, joiden hoidossa anti-inflammatorisista ravintolisistä on hyötyä.

Tämä oli ensimmäisiä satunnaistettuja kontrolloituja kliinisiä tutkimuksia, joissa ruokavalion muutos ja sen lisänä kalaöljyn nauttiminen kohensivat masennusta potevien ihmisten mielenterveyttä ja elämänlaatua, kirjoittavat tutkijat joulukuun Nutritional neuroscience –lehdessä. Tutkimussuunnitelma on luettavissa TÄSTÄ.

Kalaöljyn vaikutusta mielenterveyteen on tutkittu vilkkaasti sen jälkeen, kun Harvardin yliopiston psykiatrian professori Andrew Stoll työryhmineen osoitti vuonna 1999, että väkevöity EPA-painotteinen kalaöljy voi parantaa masennuksen. Psykiatrien eri puolilla maailmaa tekemät kliiniset tutkimukset ovat vahvistaneet, että E-EPA-kalaöljy joko lääkityksen lisänä tai yksinäänkin ehkäisee ja hoitaa masennusta ja psykooseja. E-EPA ja D-vitamiini yhdessä tuottavat aivoissa serotoniinia ja muita hermovälittäjäaineita ja lisäävät synapsien plastisuutta, jolloin mielenterveys, muisti ja muut kognitiiviset taidot kohenevat. Parhaissa E-EPA-valmisteissa onkin mukana D-vitamiinia, mikä antaa synergiaedun.