D-vitamiini kohentaa terveidenkin kuntoa

D-vitamiinin nauttiminen viranomaissuositusta suurempana päiväannoksena (50 mikrogrammaa päivässä) kohentaa terveiden aikuisten fyysistä suorituskykyä, osoittaa Skotlannissa tehty tutkimus. Siihen osallistui 13 vapaaehtoista naista ja miestä, joista puolet sai lumetta ja puolet D-vitamiinia kaksi kuukautta. Ennen hoitokoetta he jaksoivat polkea pöyrällä 20 minuutissa keskimäärin 5 km. D-vitamiinia saaneen ryhmän kunto koheni kahdessa kuukaudessa niin, että se jaksoi polkea samassa ajassa keskimäärin 6,5 km. Tulokset esitettin viime viikolla Edinburghissa Ison-Britannian endokrinologien vuosikokouksessa. Tulokset vahvistavat entisestään käsitystä, jonka mukaan D-vitamiini kohentaa kuntoa. Esimerkiksi Itä-Saksassa annettiin huippu-urheilijoille suuria D-vitamiiniannoksia jo vuosikymmeniä sitten. Kanadassa Chicago Blackhawks voitti jääkiekon Stanley-cupin 2010 senjälkeen kun pelaajien D-vitamiinivaje korjattiin antamalla heille 125 mikrogrammaa päivässä. Uusia tutkimuksia on paljon tekeillä.


Toinen uusi tutkimus Iranista kertoo, että runsas D-vitamiinilisä, noin 180 mikrogrammaa (µg) päivässä lievittää polvikipuja ja lisää reisilihasten voimaa henkilöillä, jotka potevat polven nivelrikkoa. Se surkastuttaa nivelen lähellä olevia lihaksia, mutta surkastumista voidaan ehkäistä D-vitamiinilla (Heidari ym. 2015).

Hollannissa on käynnissä suuri kaksoissokkotutkimus, jossa annetaan lumetta tai D-vitamiinia 30 µg/vrk 155 ihmiselle (60–80 v) ja sen vaikutusta tutkitaan mielenterveyteen ja fyysiseen kuntoon (de Koning ym. 2015). Pidän D-vitamiinin päiväannosta liian pienenä; pitäisi antaa vähintään 100 µg/vrk ja vielä yhdessä E-EPAn ja karnosiinin kanssa, jolloin olisi odotettavissa parempi tulos.

Nämä ja monet muut uudet tutkimukset osoittavat, että Suomessa voimassa oleva D-vitamiinin viranomaissuositus (10 µg/vrk) on aivan liian pieni. Itse otan 140 µg päivässä, vaikka asun Espanjan Aurinkorannikolla. Seerumini D-vitamiininpitoisuus (S-D-25) pysyy siten 150 nmolissa/l. Espanjalaisten laboratorioiden viitearvo on 75–250 nmol/l.

Heidari B, Javadian Y, Babaei M, Yousef-Ghahari B. Restorative Effect of Vitamin D Deficiency on Knee Pain and Quadriceps Muscle Strength in Knee Osteoarthritis. Acta Medica Iranica. 2015 Aug;53(8):466-70. PubMed
de Koning EJ, van Schoor NM, Penninx BW, et al. Vitamin D supplementation to prevent depression and poor physical function in older adults: Study protocol of the D-Vitaal study, a randomized placebo-controlled clinical trial. BMC Geriatr. 2015 Nov 19;15(1):151. Free Full Text