Ubikinoni ja keskimatkan juoksu

Ubikinoni (koentsyymi Q10) on vitamiininkaltainen aine, joka tuottaa energiaa lihaksissa ja lisäksi se ehkäisee hapetusstressiä ja tulehdusta. Urheilulääkärit ja -fysiologit ovatkin tutkineet eri maissa ubikinonin terveysvaikutuksia urheilijoilla. Uusi iranilainen tutkimus osoittaa, että ubikinonin nauttiminen ravintolisänä – vähintään 2 viikon ajan ennen juoksua – ehkäisee maitohapon kertymistä ja muita haitallisia biokemiallisia muutoksia keskimatkan juoksijoiden lihaksissa ja muualla elimistössä.

Tutkimukseen osallistui 18 keskimatkojen juoksijaa, jotka jaettiin kahteen kaltaistettuun ryhmään. Toinen (n=9) nautti ruoan lisänä ubikinonia 5 mg/kg/vrk (noin 300 mg/vrk) joko yhtenä päivänä ennen 3 000 metrin harjoitusjuoksua tai (tutkimuksen toisessa vaiheessa) 14 peräkkäisenä päivänä ennen 3 000 metrin juoksua. Verrokkiryhmä (n=9) nautti vastaavasti lumetta (dekstroosia) ennen vastaavia juoksuja. Koehenkilöiden verestä mitattiin tuntia ennen juoksua ja 18–24 tuntia sen jälkeen maitohappoa ja tulehdussytokiineja (interleukiini-6, TNF-alfa), CRP ja kreatiinikinaasia. Lihaksista mitattiin vaurioita. Ennestäänkin tiedetään, että ubikinoni ehkäisee tulehdussytokiineja.

Akuutilla (1 päivän) ubikinonin nauttimisella ei ollut merkittävää vaikutusta mitattuihin muuttujiin, vain CRP aleni. Sitä vastoin 14 päivää kestänyt ubikinonin nauttiminen vähensi juoksun aiheuttamaa maitohappomäärää, IL-6:tta, TNF-alfaa ja CRP:tä. Seerumin kreatiinikinaasin (CK) pitoisuus ei muuttunut.

Kahden viikon ubikinonikuuri oli tehokkampi kuin kerta-annos ehkäisemään kuormituksen aiheuttamia muutoksia, hapetusstressiä ja tulehdusta, päättelivät tutkijat. He suosittelevat juoksijoille vähintään parin viikon ubikinonikuuria ehkäisemään juoksusta aiheutuvia haittoja.


Tulokset vahvistavat aikaisempia tutkimuksia

Japanilaiset urheilulääkärit ovat osoittaneet, että ubikinoni ehkäisee urheiluvammoja. Toisen japanilaisen tutkimuksen mukaan ubikinoni (30 mg/vrk) parantaa terveiden ihmisten autonomisen hermoston toimintaa ja edistää rasvan palamista. Espanjassa 50 km juoksukilpailussa todettiin, että ubikinoni lisää urheilijan suorituskykyä ja ehkäisee lihasvammoja.

Turkkilainen tutkimus osoitti, että ubikinoni (100 mg/vrk) lisää maksimaalista suorituskykyä Wingaten testissä. Tästä videosta voit katsoa, kuinka nainen tekee Wingaten testin.

Armanfar M, Jafari A, Dehghan GR, Abdizadeh L. Effect of coenzyme Q10 supplementation on exercise-induced response of inflammatory indicators and blood lactate in male runners. Medical Journal of Islamic Republic of Iran. 2015 Apr 20;29:202. eCollection 2015.