Korkean tason takinkääntö: Rasva muuttui vihollisesta ystäväksi

Pohjoismaiden tunnetuin ja vaikutusvaltaisin ravitsemustieteilijä, tanskalainen professori Arne Astrup on kääntänyt takkinsa 180 astetta: Ennen rasvakammoa lietsonut Astrup kirjoittaa maailman johtavan ravitsemuslääketieteen lehden pääkirjoituksessa, ettei tyydytetyllä maaeläinrasvalla ole syy-yhteyttä sydän- ja valtimotauteihin. Aivan samaa sanoi äskettäin professori Heikki Karppanen Karjalaisen haastattelussa.

Professori Arne Astrup oli ennen sokerin ja muiden hiilihydraattien puolestapuhuja ja vannoutunut rasvan vastustaja. Hänellä oli paljon vaikutusvaltaa pohjoismaisten ravintosuositusten laadinnassa. Vuonna 2013 Astrup alkoi kääntää takkiaan vähähiilihydraattisen ruokavalion suuntaan.  Hän alkoi myöntää julkisesti  –  aivan kuten myös professori Jussi Huttunen Suomessa – ettei rasva olekaan niin vaarallista kuin on kuviteltu. "I was wrong, you were right", hän myönsi amerikkalaiselle ravintosuosituksia kritisoineelle tunnetulle tiedetoimittaja Gary Taubelle.

Elintasosairauksien syynä ei ole rasvan vaan liiallinen hiilihydraattien (erilaisten sokereiden) syönti. Näinhän englantilainen ravitsemustieteen professori John Yudkin oli opettanut jo 1960-luvulla, mutta hänet nuijittiin maan rakoon, kun rasvakammo ja kolesteroliteoria löivät itsensä läpi kaikkialla maailmassa.

Dr John Yudkin

John Yudkin (1910–1995) toimi vuosina 1954–1971 Lontoon yliopiston ravitsemustieteen professorina. Hän esitti jo 1960-luvulla, ettei eläinrasva ole vaarallista terveydelle, mutta sitä vastoin sokeri on. Yudkin julkaisi vuonna 1972 sokerista kirjan Pure, White and Deadly, suomennettu nimellä Puhdasta valkoista ja tappavaa: kirja sokerista. Keysin ja Yudkinin välillä käytiin ankaraa kiistaa, ja lopulta – valitettavasti – Keysin kanta voitti, voi ja muu maaeläinrasva julistettiin pannaan, ja sokeria sai syödä. Vasta nyt myönnetään, että Yudkin oli oikeassa ja Keys väärässä (vaikka suomalaiset ravitsemustieteilijät, Fogelholm, Schwab ym. ja Pekka Puska, Matti Uusitupa ja monet muut lääkärit pelottelevat edelleen ihmisiä eläinrasvalla ja kolesterolilla).

Astrup on laatinut pääkirjoituksen American Journal of Nutritioniin otsikolla: A changing view on SFAs and dairy: from enemy to friend. (Näkemyksen muutos tyydytettyjen rasvojen ja meijerituotteiden merkityksestä: vihollisesta ystäväksi).

Kaikkialla maailmassa ravitsemussuosituksissa kehotetaan välttämään rasvaa (voita, kermaa, rasvaista maitoa ja juustoa ym. meijerituotteita sekä kananmunia ja lihaa) ja syömään paljon hiilihydraatteja. Tällaisten neuvojen on uskottu ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja ja kuolleisuutta niihin. Vaikka Suomessakin Pekka Puska ja Matti Uusitupa ovat vakuuttaneet, että näiden suositusten takana on "murskaava" tuhannen tutkimuksen näyttö, sitä ei löydykään mistään, vaikka kuinka etsittäisi. Mikael Fogelholm joutui vastahakoisesti myöntämään, ettei sellaista näyttöä ole olemassakaan, kun Valion entinen tutkimusjohtaja professori Kari Salminen vaati TV:ssä häntä ja Pekka Puskaa esittämään edes yhden niistä tuhannesta tutkimuksesta.

Päin vastoin, uudet suuret meta-analyysit (koontitutkimukset) osoittavat, ettei maaeläinrasvan syönti lisää sydän- ja valtimotauteja eikä kuolleisuutta niihin. Samalla kaatuu oppi kolesterolin vaaroista, sitähän on perusteltu juuri rasvateorialla: Rasva lisää veren kolesterolia ja se aiheuttaa valtimotauteja ja aivohalvauksia. Sekään ei pidä paikkaansa. Tuhannet miljoonat ihmiset syövät turhaan kolesterolilääkkeitä, jyrisi farmakologian emeritusprofessori Heikki Karppanen äskettäin Karjalaisessa.

Diabeetikkoja on peloteltu aivan turhaan rasvojen vaaroilla. Nekin ovat osoittatuneet harhaksi. Suuri eurooppalainen väestötutkimus (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition-InterAct, EPIC) osoitti, että maitorasvan syöminen vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen, eikä suinkaan lisää sitä, kuten ravitsemustieteilijät ovat tähän asti väittäneet.

Rasvan kohtuullinen syönti ei tee meistä lihavia yhtä vähän kuin kasvisten syöminen tekee meistä vihreitä. Meijerirasvat auttavat ikääntyviä ihmisiä säilyttämään lihasmassaansa ja fyysistä suorituskykyä. Voi, juusto, rasvainen maito ja muut meijerituotteet ovat terveellistä ja hyvän makuista ravintoa.

Syökää voita!
Low Carb Diet – Fat or Fiction video 29 min