C-vitamiini ehkäisee ja lyhentää flunssaa ja parantaa suorituskykyä

C-vitamiinin terveysvaikutuksista on taitettu peistä vuosikymmeniä. Uudet tutkimukset osoittavat, että C-vitamiinilisä (1000 mg/vrk) ehkäisee vilustumisia ja lyhentää niiden kestoa sekä parantaa fyysistä suosituskykyä.

Uusi kaksoissokkotutkimus osoittaa, että 1000 mg C-vitamiinia päivässä parantaa terveiden, tupakoimattomien nuorten (18–35 v.) miesten fyysistä suorituskykyä kahdessa kuukaudessa. Tutkimukseen osallistui 28 miestä, joiden plasman C-vitamiinin pitoisuus oli vähäinen, < 45 nmol/l. Normaalina  pidetään 49–58 μmol/l. Reilu viidennes väestöstä jää viitearvojen alapuolelle ja noin 6 % väestöstä potee vaikeaa puutetta, < 11 µmol/l. Tässä aineistossa 14 miehen pitoisuus oli <28 µmol/l ja kahden < 11 nmol/l. Näin siitä huolimatta, että miehet saivat ravinnostaan keskimäärin 93–104 mg C-vitamiinia eli reilusti enemmän kuin suomalainen saantisuositus (75 mg/vrk). Puute voi aiheuttaa epämääräisiä oireita, kuten väsymystä, huonovointisuutta, mielialan vaihteluita, masennusta ja ärtyneisyyttä. C-vitamiini on tärkeä aivojen hermovälittäjäaineille (dopamiini ja noradrenaliini). Vaje vie herkästi halut harrastaa kuntolikuntaa, jolloin fyysinen kunto heikkenee.

Tässä kokeessa 15 miestä sai päivittäin 1000 mg C-vitamiinia (2 x 500 mg) ja 13 miestä sai lumetta. Kaikille tehtiin päivittäin ylähengitysteiden kuntoa selvittävä testi Wisconsin Upper Respiratory Symptom Survey-21 ja vapaa-ajan aktiviteettia mittaava Godin Leisure-Time Exercise Questionnaire kerran viikossa.

C-vitamiinia saaneen ryhmän fyysinen kunto koheni vaikutusjakson kahden viimeisen viikon aikana kohtalaisesti (40 %) lumeryhmään (ja lähtötasoon) verrattuna. C-vitamiiniryhmässä vilustui 7 ja lumeryhmässä 11 miestä. C-vitamiinia saaneilla flunssan kesto oli 60 % lyhyempi (2,2 vs. 5,4 vrk). Tutkimuksen voi lukea maksutta kokonaisuudessaan alla olevasta linkistä.

Tulokset vahvistavat käsitystä, jonka mukaan C-vitamiinilisä kohentaa kuntoa sekä ehkäisee ja lyhentää flunssia ihmisillä, joiden C-vitamiinin saanti ruoasta on saantisuosituksen alarajoilla tai sen alle.  Arvostetun Cochrane-tutkijaverkoston katsauksen (2013) mukaan C-vitamiini voi puolittaa flussariskin kovan rasituksen aikana (ks. YLE-uutinen). Maratonjuoksijoiden ja sotilaiden flunssat vähenivät puoleen. Erityisesti kuntoilijat, urheilijat ja sotilaat voivat siis hyötyä C-vitamiinilisästä. Vastikään toisessa tutkimuksessa osoitettiin, että magnesiumoksidi parantaa ikääntyvien naisten suorituskykyä. Ravintolisillä on siis positiivista merkitystä!

Johnston CS, Barkyoumb GM, Schumacher SS. Vitamin C Supplementation Slightly Improves Physical Activity Levels and Reduces Cold Incidence in Men with Marginal Vitamin C Status: A Randomized Controlled Trial. Nutrients 2014, 6(7), 2572-2583; doi:10.3390/nu6072572 Free Full Text.