Taistelu sokeria vastaan

Maailman johtavat lihavuusasiantuntijat käyvät taistoon sokeria vastaan kampanjalla nimeltään Action on Sugar. Sen tarkoitus on vaikuttaa hallituksiin, jotta yleistyvä lihavuus- ja diabetesepidemia saataisiin hallintaan vähentämällä hiilihydraattien liiallista syöntiä.

Kampanjassa on mukana maailmankuuluja lääkäreitä, mm. tohtori Robert Lustig (kirjoittanut kirjan Fat Chance: The Bitter Truth About Sugar, professorit John Wass (academic vice-president of the Royal College of Physicians, UK), Philip James (International Association for the Study of Obesity), Sir Nicholas Wald (Wolfson Institute of Preventive Medicine, UK) ja Yoni Freedhoff (sisätautiopin apulaisprofessori University of Ottawa, Canada).

He vaativat elintarviketeollisuutta vähentämään ruokien (valmisruoat, murot) ja virvoitusjuomien sokeripitoisuutta 30 %. Tiesitkö, että 330 ml Coca-Cola sisältää sokeria 9 teelusikallisen verran? Yhtiö lupaakin nyt vähentää joidenkin juomiensa kalorimääriä. Sokerin vähentäminen 20-30 %:lla pienentää päivittäisten kilokalorien saantia noin 100:lla ja enemmän niillä ihmisillä, jotka syövät paljon sokerisia tuotteita.

Action on Sugar –kampanja tähtää samankaltaiseen tulokseen kuin 1990-luvun kampanja nimeltään Cash (Consensus Action on Salt and Health), jolla saatiin menestyksellisesti vähennettyä ruokien suolapitoisuuksia 25-40 %. Professori Graham MacGregor johti sekä Cashiä että nyt Action on Sugaria. Kun vähennykset tehdään vähitellen, kuluttajat eivät huomaa mitään, sanoo MacGregor. Kellogg's Cornflakes on vähentänyt suolapitoisuuttaan 60 %. Myös Mars ja Tesco ovat jo vähentäneet joidenkin tuotteittensa sokeripitoisuutta.

juustoja
Rasvaiset juustot ovat terveellisiä

Ongelmia kuitenkin on odotettavissa. Elintarviketeollisuus väittää, että sokerit ovat hiilihydraatteja, joita ihminen tarvitsee ruoassaan ja että ihmisten on vain vähennettävä kaloreitaan syömällä vähemmän. Näin ollen ei ole tarpeen vähentää sokereita. Ne eivät ole lihavuuden syynä, väittää teollisuus (Food and Drink Federation). Sokerit on merkitty myyntipäällyksiin, joista kuluttaja voi lukea ne ostaessaan tuotteen. Sokerit eivät ole erityisen haitallisia, sanoo teollisuus.

Kardiologi Aseem Malhotra (joka äsken herätti suurta kohua tuomitsemalla BMJ:ssa opin tyydytetyn rasvan vaarallisuudesta, Saturated fat heart disease 'myth') toimii Action on Sugar –kampanjan tieteellisenä johtajana. Hän on täysin eri mieltä teollisuuden kanssa. "Sokeri lisää diabeteksen riskiä olipa henkilö normaali- tai ylipainoinen. Elimistö ei tarvitse lisättyä sokeria”, hän tiivistää. Teollisuuden väite, että lisätty sokeri on arvokasta ravintoa, on pötyä, Malhotra sanoo. Hän kertoo itse syövänsä aamiaiseksi yläkuvassa olevan kolmen munan munakkaan.

Robert Lustig (lasten endokrinologian professori University of California, San Francisco) sanoo, että sokeri on lapsille kuin alkoholia, joka lisää diabeteksen ja rasvamaksan riskiä. Simon Capewell, kliinisen epidemiologian professori (Liverpool University) vertaa sokeria tupakkaan. Vertaus on aiheuttanut erimielisyyttä Britanniassa. Daily Mirror listaa suosikkiruokien sokerimääriä. Tavallinen britti syö sokeria 12 teelusikallista päivässä, jotkut jopa 46!

Obesity experts campaign to cut sugar in food by up to 30%. The Guardian 9.1.2014

Sugar health risk cannot be compared to smoking, says Andrew Lansley. The Guardian 9.1.2014

The secret sugars in some of your favourite foods. Daily Mirror 10.1.2014