Magnesium ehkäisee insuliiniresistenssiä ja tyypin 2 diabetesta

Magnesium on ihmiselle elintärkeä kivennäisaine, joka säätää yli 300 entsyymin (geenin) toimintoja. Monet näistä geeneistä osallistuvat insuliinin eritykseen ja sen vaikutuksiin sokeritasapainon säilyttämisessä. Pätevät väestötutkimukset ja niistä tehdyt koontiraportit (meta-analyysit) eri puolilta maailmaa osoittavat, että suuri osa väestöstä saa ruoasta nykyisin aivan liian vähän magnesiumia ja että vaje on erityisen yleinen insuliiniresistenssiä, metabolista oireyhtymää sekä tyypin 2 diabetesta potevilla ihmisillä. Vaikka nämä tiedot on julkaistu jo vuosia sitten tiedelehdissä, eivät lääkärit vieläkään ymmärrä tutkia potilaittensa veren magnesiumia ja korjata mahdollisia puutoksia. Ei ihme, että suuret ja kalliit diabeteksen ehkäisytutkimukset tuottavat huonoja tuloksia ja tyypin 2 diabetes yleistyy kovaa vauhtia etenkin Suomessa. On sääli, että ravintolisien vastustus terveydenhuollossamme aiheuttaa turhaa sairastumista ja suuria kustannuksia. Magnesium on erittäin halpa ja turvallinen ravintolisä muun muassa sokeriaineenvaihdunnan häiriöiden ehkäisyyn ja hoitoon.


Kolme tänä vuonna julkaistua väestötutkimusta vahvistaa, että riittävä – viranomaissuosituksen mukainen – magnesiumin saanti ehkäisee insuliiniresistenssiä ja parantaa siten sokeriaineenvaihduntaa. Näin magnesium voi ehkäistä ihmisiä sairastumasta turhaan tyypin 2 diabetekseen. Valitettavasti kolme neljästä ihmisestä ei saa ruoastaan läheskään suositeltua magnesiummäärää.

Uusin tutkimus tulee Yhdysvalloista. Siihen osallistui 234 metabolista oireyhtymää potevaa ihmistä, joille ei ollut vielä puhjennut diabetesta. Painoindeksit (BMI:t) olivat 30 ja 40:n välillä. Kaikki tutkitut olivat siis hyvin tukevia.

Magnesiumin saantia ravinnosta selvitettiin 24 tunnin kyselyllä alussa sekä 6 ja 12 kuukauden kuluttua. Lisäksi mitattiin seerumin Mg-pitoisuudet, veren rasvaprofiili, paastoverensokeri, HbA1c, insuliini ja HOMA-IR (jonka lukema yli 3,6 osoittaa insuliiniresistenssiä). Magnesiumin keskimääräinen saanti oli alussa 287 ± 93 mg/vrk, puolen vuoden seurannassa, 307 ± 103 mg/vrk ja vuoden kuluttua 295 ± 107 mg/vrk. Useimpien tutkittujen saanti jäi selvästi suosituksesta. Vain noin neljännes sai suosituksen verran magnesiumia ruoastaan (katso artikkelin taulukko 1). Mitä pienempää saanti oli, sitä heikommin insuliini toimi.

Magnesiumin päivittäinen saantisuositus (Institute of Medicine of the National Academy of Sciences) on hiukan erilainen miehille ja naisille ja vielä eri ikäryhmillekin:

  • 19–30-vuotiaat, 400 mg (miehet) ja 310 mg (naiset)
  • 31-vuotiaat ja vanhemmat, 420 mg (miehet) ja 320 mg (naiset).

Suomessakin on valtavan paljon metabolista oireyhtymää ja tyypin 2 diabetesta potevia ihmisiä ja määrä suurenee vuosi vuodelta. Heidän terveytensä paranisi merkittävästi yksinkertaisesti magnesiumlisällä, esim. 350 mg päivässä. Ja ennen kaikkea, sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnan häiriöitä voitaisiin ehkäistä magnesiumilla ja muilla ravintolisillä. Sen osoittaminen tutkimuksin olisi helppoa, mutta valitettavasti ravintolisien vastaisen asenteen vuoksi tällaista tutkimusta ei ole haluttu tehdä Suomessa. Suomen Diabetesliittokin – jota lääketeollisuus rahoittaa – vastustaa magnesiumia ja muita ravintolisiä sillä perusteella, että ne eivät ole lääkkeitä. Liiton mielestä diabetesta kuuluu hoitaa insuliinilla ja muilla lääkkeillä, ei ruokavaliolla eikä ravintolisillä.

Magnesiumoksidi, 300 mg päivässä, alentaa jo kahdessa viikossa terveiden nuorten kuntoilevien ihmisten verenpainetta ja sydämen sykenopeutta (Kass ym. 2013). Tutkimus osoittaa, että magnesiumoksidi on erinomainen, hyvin imeytyvä yhdiste. Raportissa on paljon hyödyllistä tietoa magnesiumin vaikutuksista terveyteen ja kuntoon.

Viitteet:

Magnesium shows insulin benefits in non-diabetics. Nutraingredients.com. 31.10.2013

Wang J, Persuitte G, Olendzki, BC et al. Dietary Magnesium Intake Improves Insulin Resistance among Non-Diabetic Individuals with Metabolic Syndrome Participating in a Dietary Trial. Nutrients 2013, 5, 3910-3919. Free Full Text pdf

Hata A,Doi Y, Ninomiya T, el al. Magnesium intake decreases type 2 diabetes risk through the improvement of insulin resistance and inflammation: The Hisayama study. Diabetic Medicine. 2013, doi: 10.1111/dme.12250.

Song YQ,Dai Q, He K. Magnesium intake, insulin resistance, and type 2 diabetes. North American Journal of. Medicine and Science. 2013;6, 9–15.23. Free Full Text

Kass LS, Skinner P, Poeira F. A pilot study on the effects of magnesium supplementation with high and low habitual dietary magnesium intake on resting and recovery from aerobic and resistance exercise and systolic blood pressure. Journal of Sports Science and Medicine. 2013;12(1):144-50. Free Full Text pdf