Ubikinonia ikääntyville urheilijoille ja kuntoilijoille

Moni ikääntyvä urheilija ja kuntoliikkuja syö kolesterolilääkkeitä, statiineja. Niiden haittapuolena on lihastoksisuus: lihakset väsyvät, heikkenevät ja särkevät. Ubikinoni voi ehkä ehkäistä statiinien sivuvaikutuksia, arvelivat amerikkalaiset sisätautilääkärit. Testitulokset osoittivat heidän olleen oikeassa: ubikinoni (200 mg päivässä) parantaa fyysistä suorituskykyä.


Lääkärit testasivat asiaa 20 vähintään 50 vuotta täyttäneellä urheilijalla, joista osa käytti statiineja. Kaikille annettiin kuusi viikkoa joko ubikinonia (200 mg/vrk) tai lumetta. Järjestely oli satunnaistettu kaksoissokko, vaihtovuorotutkimus. Toisin sanoen, ryhmät vaihtoivat paikkaa ensimmäisen vaikutusjakson jälkeen kuudeksi viikoksi. Päätavoite oli selvittää ubikinonin vaikutuksia aerobiseen kynnykseen (anaerobic threshold, AT). Se tarkoittaa hetkeä, jolloin maitohappoa alkaa kertyä lihaksiin, tavallisesti pulssi on silloin 85–90 % maksimista. Testin aikana otetaan moneen kertaan verinäytteitä. Lisäksi testattiin sekundaarisia päätetapahtumia, kuten lihasten toimintoja, sydämen ja keuhkojen funktiota ja subjektiivista kunnon kokemista.

Ubikinoni pidensi merkitsevästi anaerobista kynnystä (AT) verrattuna lumeen. Toisin sanoen ubikinoni auttaa jaksamaan pitempään ennen uupumista. Samoin ubikinoni paransi reisilihasten voimaa (ojennusten lukumäärää) ja monia muitakin testattuja muuttujia. Vanhimmilla statiinien käyttäjillä ubikinoni ei parantanut merkitsevästi AT:tä, mutta se paransi heilläkin lihaskuntoa (reisilihasten toistokykyä ennen AT:n saavuttamista). Monet mitokondrioiden toimintaa osoittavat muuttujat paranivat ubikinonilla.

Tutkimus tehtiin New Orleansissa University of Queensland School of Medicine/Ochsner Clinical Schoolin sisätautiosastolla ja tulokset julkaistiin urheilulääkäreiden tiedelehdessä. Tulokset puoltavat ubikinonin käyttöä myös statiineja käyttävillä ikääntyvillä urheilijoilla ja kuntoilijoilla (ja miksei muillakin). Otan itsekin juuri tuota 200 mg/vrk annosta. Pelaan kävellen 3 golfkilpailua viikottain (n. 10 km/kierros), enkä koe minkäänlaista väsymystä.

Deichmann RE, Lavie CJ, Dornelles AC. Impact of coenzyme Q-10 on parameters of cardiorespiratory fitness and muscle performance in older athletes taking statins. The Physician and Sportsmedicine. 2012 Nov;40(4):88-95. doi: 10.3810/psm.2012.11.1991.