Raskaus- ja imeytysajan ravintolisät

Odottava ja imettävä äiti tarvitsee ruoan lisänä ravintolisiä, jotka ehkäisevät sikiövaurioita, raskausmyrkytystä, diabetesta, masennusta sekä edistävät sikiön aivojen, hermoston, luuston ja silmien kehitystä. Lisäksi ravintolisät vähentävät ennenaikaisen synnytyksen ja keskenmenon vaaraa.

Tärkeimmät ravintolisät odottavalle ja imettävälle äidille ovat foolihappo, C- ja D-vitamiinit, kalkki, magnesium, rauta, sinkki ja kalaöljyn omega-3-rasvahapot sekä maitohappobakteerit. Odottavan ja imettävän äidin tulee ehdottomasti välttää tupakkaa, alkoholia, huumeita ja mielellään myös särky-, masennus- ja epilepsialääkkeitä. Raskausajan veren vähäinen  foolihapon pitoisuus lisää lapsen riskiä lihoa, kertoo uusi tutkimus (2016).

Tutkimukset ovat tuottaneet hyviä tuloksia ravintolisien vaikutuksista raskaus- ja imetysaikana. Monivitamiinivalmisteet ehkäisevät ennenaikaisen synnytyksen riskiä, kertoo suuri tanskalainen tutkimus. Sen aineistona oli lähes 36 000 synnyttäjää. Hedelmöityksen aikoihin monivitamiineja nauttineilla naisilla oli 16 prosenttia muita pienempi riski synnyttää ennenaikaisesti (ennen 37 raskausviikkoa9. Tulokset julkaisi johtava ravitsemuslääketieteen lehti American Journal of Clinical Nutrition. Lue lisää Luontaisterveys-lehden numerosta 5/2012.

Raskaudenajan ravintolisät
Raskausajan D-vitamiini vaikuttaa lapsen kehitykseen aina 20 ikävuoteen asti