EU otti kantaa kalaöljyn turvallisuuteen

Kalaöljy on suuren mielenkiinnon kohteena ravitsemuslääketieteessä. Euroopan Unionin ravitsemuksen turvallisuudesta vastaava elin European Food Safety Authority (EFSA) julkaisi tieteellisen kannanottonsa kalaöljyn omega-3-rasvahappojen (EPA ja DHA) käytöstä ja suurimmista turvallisista päiväannoksista. Uutta on se, että EU suosittaa terveille ihmisille kalaöljyn omega-3-rasvahappoja 250–500 mg päivässä. Se on enemmän kuin ravinto yleensä tarjoaa. Uusissa kliinisissä sydänpotilaiden tutkimuksissa (REDUCE-IT, Vaporate) päiväannos on 4 grammaa E-EPAa.

Kannanotto julkaistiin Euroopan Komission pyynnöstä, koska asiasta on esitetty erilaisia näkemyksiä. Saksa oli pyytänyt vuonna 2011 EU:ta määrittämään EPAn ja DHA:n turvalliset ylärajat. Asia on kuitenkin päinvastoin: Kalaöljy on terveellistä ja turvallista jatkuvassa käytössä sekä lapsille että aikuisille, ilmenee EFSAn kannanotosta.

"Kalaöljyn käyttöön ei liity haittavaikutuksia terveillä lapsilla eikä aikuisilla", kirjoittaa EFSAn asiantuntijapaneeli. Sen mukaan EPAn ja DHA:n jatkuva päivittäinen käyttö ei aiheuta haittaa – esim. verenvuotoriskiä, hapetusstressiä tai immuunijärjestelmän häiriöitä – edes 5 gramman annoksella. EPAn + DHA:n annostelu 2–6 g päivässä tai pelkän DHA:n annostelu 2–4 g/vrk suurentaa LDL-kolesterolia noin 3 %, mikä ei aiheuttane haittaa sydän- ja verisuoniterveydelle. Sitä vastoin pelkkä EPA (E-EPA) ei lisää LDL-kolesterolia edes 4 gramman päiväannoksella, mutta alentaa tehokkaasti triglyseridejä ja muita veren rasvoja ja vaimentaa tulehdusta. MARINE- ja ANCHOR-tutkimuksissa annettiin E-EPAa 2 ja 4 g päivässä, eikä se aiheuttanut sivuvaikutuksia sen enempää kuin tehoton lume (Ballantyne ym. 2012). E-EPAn käyttöä voi siis suositella, jos LDL-kolesteroli ja triglyseridit huolestuttavat. Tässä yhteydessä on aihetta huomauttaa, että kuopiolainen ravitsemusterapian professori Ursula Schwab – joka mm. kouluttaa ravitsemusterapeutteja – pelottelee kalaöljyn nostavan LDL-pitoisuutta.  Hänen väitteensä kumotaan mm.maailman suurimmassa meta-analyysissä (O'Mahoney ym. 2018).

EFSA suosittelee terveille ihmisille EPAa + DHA:ta (yhteensä) 250–500 mg päivässä sydän- ja valtimotautien ehkäisyyn. Se on 2–5 kertaa enemmän kuin tavallinen suomalainen ruokavalio tarjoaa. Kalaöljyä tarvitaan siis ravintolisänä. ESFA:n dokumentti on esillä laajasti terveysuutisissa, mm. Nutraingredients.com -sivustolla.

EFSA toteaa, että EPA on turvallista 1,8 gramman (1800 mg) ja DHA 1 gramman päiväannoksena. EPAn annos 1,8 g/vrk perustuu Japanissa tehtyyn maailman suurimpaan kalaöljytutkimukseen (JELIS), jossa lähes 10 000 ihmistä söi väkevöityä etyyliesteröityä EPAa (E-EPAa) päivittäin viisi vuotta. Tutkimus mullisti käsitykset E-EPAn merkityksestä etenkin sydän- ja verisuoniterveydelle. Tavallinen ruokavalio antaa EPAa vain 14–180 mg päivässä sen mukaan kuinka paljon siihen kuuluu rasvaista kalaa. Eurooppalaiset saavat yleensä ruokavaliostaan EPAa ja DHA:ta yhteensä noin 125–300 mg/vrk. Sairauksia hoitava annos on moninkertainen. Psykiatrit antavat potilailleen E-EPAa 1–2 grammaa päivässä, eikä se aiheuta haittavaikutuksia, päinvastoin (taulukko). Psykooseissa 2 g päiväannos on suositeltava (Duodecim 2012).

Cochrane Instituutin kriittinen meta-analyysi kertoo, että vähintään 2,7 grammaa (2 700 mg) kalaöljyn omega-3-rasvahappoja päivässä lääkityksen lisänä voi vähentää reumapotilaan lääkityksen tarvetta. Kalaöljy vähensi kolmessa kuukaudessa nivelten kipuja, turvotuksia ja aamujäykkyyttä. Tarkasteltuihin tutkimuksiin oli osallistunut 183 kalaöljyä ja 187 lumetta saanutta nivelreumapotilasta (Lee ym. 2012). Tarvittavan päiväannoksen voi saada ottamalla esim. 3 kapselia CardiOmegaa. Peruskalaöljyjä pitäisi ottaa kourallinen, sillä ne sisältävät vain 30 % omega-3:a.

Sveitsin hallitus on kirjannut 250 mg EPAa ja DHA:ta turvallisiksi päivittäisiksi määriksi terveelle väestölle ja 400 mg raskaana oleville ja imettäville naisille. Kalaöljyn tuottajien järjestö GOED toteaa, että tietyt kalaöljyn terveysväiteanomukset – joissa päiväannos oli yli 2 g – oli pantu jäihin, kunnes EFSA julkaisee kantansa omega-3:n turvallisuuteen. Nyt kun kannanotto on julkaistu, aikoo GOED esittää terveysväitteiden hyväksymistä. Elintarvikkeiden ja ravintolisien markkinoijat eivät saa esittää terveysväitteitä ilman EFSAn hyväksyntää. Suomessa asiaa valvoo Evira.

O'Mahoney LL, Matu J, Price OJ,  et al. Omega-3 polyunsaturated fatty acids favourably modulate cardiometabolic biomarkers in type 2 diabetes: a meta-analysis and meta-regression of randomized controlled trials. Review. Cardiovascular Diabetology. 2018 Jul 7;17(1):98. doi: 10.1186/s12933-018-0740-x. Free Full Text pdf
EFSA: Scientific Opinion on the Tolerable Upper Intake Level of eicosapentaenoic acid (EPA), docosahexaenoic acid (DHA) and docosapentaenoic acid (DPA). EFSA Journal 2012;10(7):2815. Free Full Text pdf

Ballantyne CM, Bays HE, Kastelein JJ, et al. Efficacy and Safety of Eicosapentaenoic Acid Ethyl Ester (AMR101) Therapy in Statin-Treated Patients With Persistent High Triglycerides (from the ANCHOR Study). American Journal of Cardiology. 2012 Jul 20. Epub ahead of print
Lee YH, Bae SC, Song GG. Omega-3 Polyunsaturated Fatty Acids and Rheumatoid Arthritis Treatment: A Meta-analysis. Archives of Medical Research 2012 Jul 23. Abstract