D3-vitamiini ehkäisee Alzheimerin tautia

Kalifornian yliopiston tutkijat ovat löytäneet uuden vaikutustavan, jolla D3-vitamiini ehkäisee ja lievittää Alzheimerin tautia. D-vitamiini auttaa valkosoluja poistamaan aivosoluista taudille tyypillisiä amyloidi-beeta-paakkuja. Tutkimusta rahoitti Yhdysvaltain terveysvirasto ja tulokset julkaistiin 6.3.2012 lehdessä nimeltään Journal of Alzheimer's Disease.

Samat tutkijat ovat jo aikaisemmin havainneet, että Alzheimer-potilaiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) on usein vähäinen ja että puute heikentää muistia ja muita kognitiivisia toimintoja. Työryhmä on osoittanut myös, että D-vitamiini ja kurkumiini vaikuttavat yhdessä Alzheimerin tautia potevien immuunisoluihin ja poistavat amyloidi-paakkuja. "Uusi tutkimus tuo lisävalaistusta siihen, kuinka D3-vitamiini suojaa aivoja", sanoo tutkimusta johtanut tohtori  Milan Fiala (David Geffen School of Medicine, UCLA ja Veterans Affairs Greater Los Angeles Healthcare System). Muut tutkimukset ovat osoittaneet, että berberiini, B-vitamiinit, karnosiini ja omega-3-rasvahapot voivat ehkäistä ja jarruttaa Alzheimerin tautia.

Tutkijat ottivat verinäytteitä Alzheimer-potilaista ja terveistä verrokeista. Verestä eristettiin tiettyjä valkosoluja, syöjäsoluja eli makrofageja, jotka ovat keskeisiä  immuunijärjestelmän toiminnassa. Makrofagit poistavat aivoista amyloidipaakkuja ja muuta "roinaa". Makrofageja inkuboitiin yön yli amyloidi-beetan kanssa. Näytteisiin lisättiin D3-vitamiinia, jolloin syöjäsolut alkoivat tehostetusti syödä amyloidia. Itse asiassa ihmisessä on kahden tyyppisiä makrofageja, tyyppiä 1 ja 2. D3-vitamiini aktivoi kumpiakin vaikuttamalla niitä säätäviin geeneihin. Yliopiston tiedote selvittää tarkemmin tapahtumien biokemiaa (linkki alla).

Seuraavassa vaiheessa tutkijat aikovat tehdä kliinisen kokeen Alzheimerin tautia sairastavilla potilailla, joille annetaan D3-vitamiinia. Tutkijat eivät osaa vielä tässä vaiheessa sanoa, kuinka paljon potilaat tarvitsivat D3-vitamiinia. Itse suosittelen 100 mikrogrammaa (µg) päivässä. S-D-25 on syytä mitata ja nostaa pitoisuus vähintään 125 nmoliin/l. D-vitamiinia on kahta eri laatua, D2 ja D3. Jälkimmäinen on tehokkaampaa.

Kalifornian yliopiston tiedote 6.3.2012
Science Daily 6.3.2012