E-vitamiinin turvallisuudesta

E-vitamiini on elimistön tärkein rasvaliukoinen antioksidantti, joka suojaa soluja hapetusstressiltä. Eräistä E-vitamiinitutkimuksista julkaistiin äsken ns. meta-analyysi, josta lehdistö repii myyviä otsikoita pelottelemalla E-vitamiinin muka lisäävän kuolemanvaaraa. "Meta-analyysikin voi mennä metsään sen mukaan, mitä tutkimuksia otetaan mukaan", sanoo lääkelaitoksen osastopäällikkö, professori Erkki Palva HS:ssa. Tosiasiassa jopa 1 600 mg/vrk E-vitamiinia on täysin turvallista jatkuvasti nautittuna, joskaan se ei ole yksinään niin tehokasta kuin joskus on kuviteltu.

Johns Hopkinsin sairaalan julkaisu "High-Dosage Vitamin E Supplementation May Increase All-Cause Mortality" ilmestyi sisätautilääkäreiden lehdessä Annals of Internal Medicine. Raportin mukaan yli 400 mg:n päiväannosta E-vitamiinia säännöllisesti käyttäneillä, iäkkäillä ja vakavasti sairailla ihmisillä ilmeni kuolemantapauksia. Media tulkitsee nyt niiden johtuneen vitamiinista, vaikka ne tosiasissa aiheutuivat potilaiden perustaudeista.

Hälyraporttia tarkasteltaessa on syytä huomauttaa, ettei Suomessa kukaan ole käyttänyt 400–800 mg:n päiväannosta E-vitamiinia – ainakaan pitkiä aikoja. Olisihan se 40–80-kertainen määrä saantisuositukseen nähden. Luontaistuotekaupan vitamiinivalmisteissa on saanut olla (aivan viime aikoihin asti) enintään 10 mg ja apteekin vitamiineissa 100 mg E-vitamiinia. Äskettäin vitamiinit on "vapautettu", joten nyt Suomessakin on myynnissä vahvempia antioksidanttien yhdistelmävalmisteita, esimerkiksi Antiox Forte.

Uuden laajan ja kriittisen katsauksen mukaan E-vitamiinia on annettu monissa tutkimuksissa jopa 3 200 mg/vrk ilman mitään haittavaikutuksia. Katsaus päätyy siihen, että E-vitamiini (alfatokoferoli) on täysin turvallista jatkuvasti nautittuna ainakin annoksella 1 600 mg/vrk. Saman katsauksen mukaan C-vitamiin turvallinen yläraja on ainakin 2 000 mgvrk (American Journal of Clinical Nutrition, 2005; 81(4) 736-745).

Yhdysvaltain terveysviraston silmätautien tutkimuslaitos (NEI) suosittaa edelleen E-vitamiinia 400 mg/vrk verkkokalvon rappeuman ehkäisyyn ja hoitoon.
NIE:n lehdistötiedote

Johns Hopkinsin silmäläkärit suosittavat E-vitamiinia.
Johns Hopkinsin silmälääkärit suosittavat antioksidantteja
E-vitamiinitutkimuksia annoksineen (taulukko)

Jussi Huttusen pelottelukirjoitukset E-vitamiinin vaarallisuudesta voidaan jättää omaan arvoonsa. Niiden takana on todennäköisesti lääketeollisuuden huolestuminen siitä, että ihmiset alkavat hoitaa terveyttään ravintolisillä ja lääkkeiden kulutus saattaa vähetä.

E-vitamiinin rakenteesta ja vaikutusmekanismeista

E-vitamiini on täysin turvallista, koska se molekyylin bentseenirakenne on niin suuri, että se rajoittaa E-vitamiinin mahtumista monien muiden molykyylien lomaan solukalvoilla. Sinne mahtuu enintään kaksi muuta molekyyliä/2000 lipidimolekyyliä.

Klikkaa kuvaan (ja seuraavaksi aukeavien kuvien nuoliin), niin näet solukalvon rakenteen ja toiminnan liikkuvana kuvana. Solujen kalvot muodostuvat steroleista, proteiineista ja fosfolipideistä, joiden molekyylit ovat kahdessa kerroksessa, lipofiiliset päät poispäin ja rasvahappoketjut sisäänpäin. Fosfolipidit ovat emulgaattoreita, jotka pitävät rasvat liukoisina nestemäisessä ympäristössä, kuten veressä, kudosnesteissä ja solujen sisäosissa. [Flash]

Kun E-vitamiini reagoi radikaalin kanssa, se luovuttaa elektroneja, jolloin siitä itsestään tulee radikaali. Solunsisäiset endoeeniset antioksidantit glutationi, karnosiini ja skvaleeni palauttavat sen takaisin antioksidantiksi ns. ENE-reaktiossa.

Vaikka E-vitamiini siis on täysin turvallista suurinakin päiväannoksina, en suosittele ottamaan sitä yksinään, vaan mieluiten yhdessä muiden antioksidanttivitamiinien ja -hivenaineiden (mm. seleenin ja sinkin) sekä karnosiinin ja E-EPAn kanssa. Silloin saadaan synerginen yhteisvaikutus, joka on tehokkaampi ja turvallisempi kuin minkään yksittäisen lisäravinteen vaikutus. Pelkän E-vitamiinilisän nauttiminen ei ilmeisesti anna niin suurta terveysvaikutusta, kuin aikaisemmin kuviteltiin. Esim. karnosiini näyttää olevan paljon monipuolisempi ja tehokkaampi antioksidantti. Uusien tutkimusten mukaan E-vitamiini ja karnosiini eivät toimi pelkästään antioksidanteina vaan ne vaimentavat myös tulehdussytokiineja, mikä asettaa neaivan uuteen valon sairauksien ehkäisyssä ha hoidossa.

Anti- ja pro-oksidattien merkityksestä
E-vitamiinin vaikutusmekanismeja
Muita E-vitamiini- ja antioksidanttiraportteja uutisarkistossamme, klikkaa mustan yläpalkin Uutiset & Tiedotteet