Kalarasva ehkäisee verkkokalvon rappeumaa

Rasvaisen kalaruoan runsas syönti ehkäisee ja hidastaa yli 65-vuotiaiden ihmisten verkkokalvon rappeutumista, ilmenee amerikkalaisen Johns Hopkins -yliopiston tutkimuksesta. Kalaruoan tehoaineina pidetään omega-3-rasvahappoja (EPA ja DHA). Ellei rasvainen kala maistu riittävän usein (3 kertaa viikossa), kannattaa ottaa tehokasta 90-prosenttista etyyliesteröityä kalaöljyä ravintolisänä.

Tutkimus tukee aikaisempia tieteellisiä raportteja, joiden mukaan runsaasti kalaa syövillä ihmisillä on muita pienempi riski sairastua verkkokalvon rappeumaan, makuladegeneratioon. Kalaöljyn omega-3-rasvahapot ehkäisevät rappeumaa ja hidastavat sen etenemistä. Verkkokalvon rappeuma on yleisin syy ikääntyvien ihmisten näön huonontumiseen ja sokeutumiseen, eikä tautiin ei ole parantavaa hoitoa. Niinpä ravintolisien merkitystä taudin ehkäisyssä ja jarruttamisessa tutkitaankin eri puolilla maailmaa.

Yhdysvaltain silmätautien tutkimuslaitoksessa (NIE) ja Belfastin yliopistossa on osoitettu, että antioksidanttiyhdistelmä hidastaa silmänpohjan rappeuman etenemistä. Nyt USA:ssa on käynnissä jatkotutkimus, AREDS2, jossa selvitään omega-3-rasvahappojen (EPA + DHA, 1000 mg päivässä) vaikutusta verkkokalvon rappeumaan. Annos on 10 kertaa suurempi kuin mitä ruuasta saadaan keskimäärin. Australiassa on osoitettu äskettäin, että omega-3-rasvahapot ehkäisevät silmänpohjan rappeutumista. Tutkimukset puoltavat ravintolisien säännöllistä käyttöä näön suojaamisessa.

Näin tutkimus tehtiin

Tohtori Bonnielin K. Swenor ja kollegat analysoivat ruokatavat yli 2500 henkilöstä, iältään 65–84 vuotta, jotka olivat tulleet sairaalaan silmätutkimuksiin. Heistä 15 prosentilla oli alkava tai vähän edennyt ja vajaalla kolmella prosentilla pitkälle edennyt makuladegeneratio.

Vastauksista kävi ilmi, että enemmän kuin yhden viikoittaisen kala-aterian syöneillä oli 60 % muita pienempi riski sairastua pitkälle edenneeseen rappeumaan. Sekoittavat tekijät kontrolloitiin. Naisten riski oli miehiä suurempi ja tupakoivien riski tupakoimattomia suurempi.

Kalaöljyn omega-3-rasvahapot suojaavat silmänpohjaa rappeuman etenemiseltä, tulkitsevat tutkijat. He neuvovat potilaita ottamaan ruokatavat ja ravintolisät puheeksi silmälääkärinsä kanssa.

Terveet silmänpohjat

Kuvassa terveet silmänpohjat. Kalaöljy ja sinkki suojaavat verkkokalvolla nimenomaan tarkan näkemisen aluetta, keltaista täplää eli makulaa. Makula sijaitsee verkkokalvon (retinan) keskellä. Sen moitteeton toiminta on välttämätöntä muun muassa lukemisessa, television katselussa, autonajossa ja kasvojen tunnistamisessa. Retina aistii valoa, jonka se muuntaa sähköimpulsseiksi ja lähettää ne näköhermoa myöten aivoihin. Joissakin tapauksissa makula rappeutuu hitaasti, jolloin ihminen ei aluksi huomaa suuriakaan muutoksia näössään. Joskus taas tauti etenee nopeasti, ja se voi heikentää kummankin silmän näköä ja voi johtaa sokeutumiseen. Tautia esiintyy tavallisesti yli 60-vuotiailla. Sairauden arvioidaan lisääntyvän seuraavan vuosikymmenen aikana Euroopassa ja Yhdysvalloissa 50 % nykyisestä.

Kalan syönti on muutoinkin terveellistä. Kalarasva ehkäisee muun muassa rintasyöpää ja masennusta. Yhdysvaltain Sydänliitto (AHA) suosittaa kalan syöntiä ja kalaöljyvalmisteiden käyttöä sydän- ja valtimotautien ehkäisyyn ja hoitoon. Yhdysvaltain Psykiatriliitto suosittaa kalaöljyä masennuksen ehkäisyyn ja hoitoon. Ranskan Elintarviketurvallisuusvirasto on antanut uudet suositukset kalaöljyn käytöstä. Swenorin työryhmän tutkimus on uutisoitu maailmalla tiedotusvälineissä, muuan muassa Daily Expressissä ja New Straits Timesissa.

Swenor BK, Bressler S, Caulfield L, West SK. The Impact of Fish and Shellfish Consumption on Age-Related Macular Degeneration. Ophthalmology. 2010 Dec;117(12):2395-401. Abstract