Rasvainen ruoka ei lihota!

Ravinnon rasvat eivät vaikuta painonhallintaan pitkällä tähtäimellä sitä eikä tätä, osoittaa suuri eurooppalainen tutkimus. Tulosten mukaan laihduttajien ei siis tarvitse olla lainkaan huolissaan ravinnon tyydytetyistä rasvoista. Tutkimus vahvistaa aikaisemman amerikkalaisen suurtutkimuksen tuloksia, joka tyrmäsi vähärasvaisen ruokavalion. "Kaksikymmentä vuotta meitä on johdettu harhaan", puuskahtaa Lundin yliopiston sisätautiopin professori Göran Berglund Dagens Nyheterissä (24.12.2009). Ravitsemustiede on nyt todella hyllyvällä pohjalla.

Ravintorasvoista saadut kalorit eivät olleet yhtään sen vaarallisempia kuin valkuaisaineista ja hiilihydraateista saadut, sanoo kansainvälinen tutkijaryhmä. Myöskään rasvan laadulla ei ollut merkitystä painonhallinnassa, sanoo tohtori Nita Forouhi (Institute of Metabolic Science, Addenbrooke's Hospital, Cambridge, UK). "Painonhallinnassa on tärkeämpää pyrkiä terveelliseen elämäntapaan, johon kuuluvat monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta, kuin keskittyä rasvan välttämiseen", kirjoittaa Forouchi Reuters Healthille lähettämässä sähköpostissa.

Ravintorasvojen merkitys lihomisessa on kiistanalainen asia. Siksi hänen työryhmänsä selvitti asiaa lähes 90 000 miehen ja naisen aineistossa suuressa eurooppalaisesta hankkeessa nimeltään European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Study (EPIC). Osanottajia seurattiin 10 vuotta. Osanottajat olivat Isosta.-Britanniasta, Hollannista, Tanskasta, Saksasta ja Italiasta.

Ihmiset saivat yleensä 31,5–36,5 % energiastaan rasvoista. Miehet lihoivat Ihmiset lihoivat vuosittain keskimäärin 109 g ja naiset 119 g. Mutta painon lisäyksellä ei havaittu mitään yhteyttä siihen, kuinka paljon rasvaa he söivät eikä myöskään monityydyttymättömien ja tyydytettyjen rasvojen määriin. Ravintorasvat eivät assosioituneet myöskään vyötärön ympärysmittaan. "Nämä tulokset eivät tue vähärasvaisen ruokavalion noudattamista painonhallinnassa", tutkijat päättelevät. Forouchi ei kuitenkaan kehota ihmisiä syömään rasvaa mielin määrin. "Se olisi absurdia", hän sanoo.

Amerikkalaisissa ravintosuosituksissa neuvotaan syömään rasvaa 25–35 % kokonaisenergian saannista, ja syömään "terveellistä" rasvaa kalasta, pähkinöistä, kasviöljyistä ja välttämään "epäterveellistä" tyydytettyä ja transrasvaa. Terveellisin keino välttää painonnousua on vähentää lisättyä sokeria, rasvoja ja alkoholia, jotka kaikki antavat kaloreita, mutta vain vähän tai ei ollenkaan suojaravinteita. "Lisäksi on syytä pitää annoskoko kohtuullisena ja harrastaa säännöllistä kuntoliikuntaa", Farouchi neuvoo.

Forouhi NG, Sharp SJ, Du H, et al. Dietary fat intake and subsequent weight change in adults: results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition cohorts. American Journal of Clinical Nutrition 2009;90:1632–41 doi:10.3945/ajcn.2009.27828

Dagens Nyheter: Fet mat förorsakar inte övervikt

Aiheeseen liittyviä muita tutkimusuutisia:
Tyydytetty rasva ei aiheuta valtimotauteja
Vähärasvainen ruokavalio ei olekaan sydänystävällistä
VHH-dieetti on paras painonhallintaan ja veren rasvaprofiiliin
Berberiini voi auttaa painonhallinnassa
E-EPA laihduttaa ja alentaa kohonnutta verenpainetta
D-vitamiini voi auttaa laihtumaan