Diabetes: Välimeren vai vähärasvainen ruokavalio?

Välimeren dieetti – joka sisältää reilusti rasvaa (oliiviöljyä) – on diabetespotilaalle huomattavasti terveellisempi kuin diabetesliittojen suosittelema vähärasvainen ruokavalio, ilmenee Napolin yliopiston 4 vuoden seurantatutkimuksesta. Välimeren dieetti muistuttaa niin sanottua vähähiilihydraattista (VHH) ruokavaliota. Raportin valossa Diabetesliiton ja Lääkäriseura Duodecimin olisi syytä päivittää ravitsemus- ja hoito-ohjeensa ajan tasalle.

Nelivuotiseen seurantatutkimukseen osallistui 215 äskettäin diagnosoitua tyypin 2 diabeetikkoa. Heistä puolet noudatti Amerikan (ja Suomenkin) Diabetesliiton suosittelemaa vähärasvaista ruokavaliota ja puolet noudatti vähän hiilihydraatteja ja runsaammin rasvaa sisältävää Välimeren dieettiä (lyhennetään tässä MED). MED laihdutti enemmän (ryhmien välinen ero oli lopussa 2 kg) ja tasapainotti veren sokeri- ja rasva-arvoja niin, että potilaat tarvitsivat vähemmän diabeteslääkkeitä ja niiden aloitus voitiin siirtää myöhemmäksi. Vaikutusjakson lopussa MED-ryhmästä 44 % ja vähärasvaisella ruokavaliolla olleista 70 % tarvitsi diabeteslääkkeitä. Ero on huomattava!

Ryhmät oli kaltaistettu ennen seurannan alkua, ja kumpikin ryhmä sai yksityiskohtaista opastusta ruoanlaitossa ja liikunnassa. Osallistujia kehotettiin kävelemään tai harrastamaan muuta kuntoliikuntaa vähintään puoli tuntia päivässä. Molemmat ryhmät lisäsivätkin liikuntaa, keskimäärin 45 minuutista 2 tuntiin viikossa. Lopussa havaitut monet erot MEDin eduksi eivät siis johtuneet liikunnan eroista, vaan ruokavaliosta.

Kumpikin ruokavalio sisälsi yhtä paljon kaloreita, miehillä 1800 kcal ja naisilla 1500 kcal päivässä. MED sisälsi alle 50 % hiilihydraatteja ja vähintään 30 % rasvaa (pääasiassa oliiviöljyä, 30–50 g päivässä). Vähärasvainen ruokavalio taas sisälsi – Amerikan Diabetesliiton ohjeiden mukaisesti – runsaasti hiilihydraatteja (paljon viljatuotteita), mutta alle 30 % rasvaa (alle 10 % tyydytettyä rasvaa).

Potilaista tutkittiin monia seikkoja: Paino, vyötärön ympärysmitta, verenpaine, verensokeri, sokerihemoglobiini (HbA1c), seerumin insuliini, HOMA-insuliiniherkkyys, kokonais- ja LDL-kolesterolit, triglyseridit ja adiponektiini.

MED alensi enemmän systolista ja diastolista verenpainetta sekä veren rasvoja ja lisäsi seerumin adiponektiinia. Sen tulkittiin myötävaikuttaneen suuresti sokeritasapainon paranemiseen ja muihinkin suotuisiin muutoksiin MED-ryhmässä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että Suomenkin Diabetesliiton ohjeet – vähärasvainen ruokavalio – on aikansa elänyt harha. Nykyisten ja tulevien diabeetikkojen tulisi siirtyä Välimeren dieettiin (jota Suomessa parhaiten edustaa VHH).

Esposito K, Maiorino MI, Ciotola M, et al. Effects of a Mediterranean-Style Diet on the Need for Antihyperglycemic Drug Therapy in Patients With Newly Diagnosed Type 2 Diabetes. A Randomized Trial. Annals of Internal Medicine 2009 Sept;151:306–314. Free Full Text

Tohtori Tolosen kommentti

Välimeren dieetin tehoa voidaan vielä lisätä ravintolisillä, jotka ehkäisevät ja vaimentavat hapetusstressiä, tulehdusta (inflammaatiota) ja geenivirheitä. Diabeetikolle hyödyllisiä ravintolisiä ovat benfotiamiini, berberiini, karnosiini ja ubikinoni sekä E-EPA. Ne vähentävät diabeteksen lisätautien riskiä ja jarruttavat niiden etenemistä. Diabetesliiton ja Lääkäriseura Duodecimin tulisi viipymättä lisätä ravintolisät diabeteksen hoitosuosituksiin.

Timo Kuusela: Aineenvaihduntasairauksien hälyttävä lisääntyminen vaatii nykyisten ravintosuositusten kyseenalaistamista. Suomen Lääkärilehti 2007;35, 3087–9.