Beetakaroteenin pitkäaikainen käyttö ehkäisee dementiaa

Julkaistu 14.11.2007, päivitetty 28.11.2007

Harvardin yliopiston uusi lääkäreiden seurantatutkimus mullistaa käsityksiä beetakaroteenin terveysvaikutuksista. Miehet jotka syövät beetakaroteenia (50 mg joka toinen päivä) ravintolisänä elävät henkisesti pitempään terveenä kuin muut. Tämä on ensimmäinen lähes 20 vuotta jatkunut yhtäjaksoinen beetakaroteenitutkimus, jossa selvitetään tämän vitamiinin vaikutusta kognitiivisiin (tiedollis-taidollisiin) toimintoihin. Muiden uusien tutkimusten mukaan antioksidantit ovat lupaavia myös diabeteksen ja muiden aineenvaihduntasairauksien torjunnassa.

Harvardin projektissa seurattiin miespuolisia lääkäreitä, jotka kuuluivat alunperin vuonna 1982 alkaneeseen lääkäreiden terveystutkimukseen Physician´s Health Studyyn tai sen jatko-osaan, Physicians' Health Study II:een.

Tutkijat testasivat 5956 miehen kognitiivisia taitoja, kuten verbaalista muistia. Heistä 4052 miestä oli syönyt beetakaroteenia (50 mg joka toinen päivän) yhtäjaksoisesti vähintään 18 vuotta. Beetakaroteenin jatkuva käyttö paransi merkitsevästi kognitiivisia taitoja ja vähensi dementoitumista. Sitä vastoin lyhytaikaisella beetakaroteenin käytöllä ei ollut merkitsevää vaikutusta kognitioon. "Beetakaroteenin pitkäaikaiskäytöllä voi olla suuri merkitys kansanterveydelle", kirjoittavat tutkijat Archives of Internal Medicine -lehdessä.

Beetakaroteenin uskotaan ehkäisevän beeta-amyloidipaakkujen muodostumista aivoissa. Paakut aiheuttavat hapetusstressiä, mikä vaurioittaa aivosoluja. Paakut ovat tunnusomaisia Alzheimerin taudille.

Tulokset puoltavat beetakaroteenin ja muiden hermosoluja suojaavien ravintolisien - neuroprotektanttien - käyttöä henkilöillä, joiden aivotoiminta on vielä hyvin säilynyttä, kirjoittavat Harvardin tutkijat.

Tohtori Kirstine Yaffen laati pääkirjoituksen tästä mullistavasta tutkimuksesta. Sen mukaan antioksidantteja tulee käyttää pitkäaikaisesti, jotta saadaan riittävä suojaava vaikutus kognitiivisten häiriöiden perusmekanismeihin. "Tämä on hyvinkin uskottavaa, varsinkin kun kliinisesti merkitsevien kognitiivisten häiriöiden takana olevat neuropatologiset muutokset vievät aikaa vuosia, jopa vuosikymmeniä. Näin ollen hermoston suojaus (neuroprotektio) on tehokkainta prosessin varhaisessa vaiheessa", kirjoittaa Yaffe.

Suomeksi sanottuna kannattaa alkaa käyttää hermoja suojaavia ravintolisiä hyvissä ajoin ennen kuin muisti alkaa pätkiä. "Dementoitumisen ehkäisy on aloitettava keski-iässä tai mahdollisesti jo ennen sitä, mutta tehokkuuden tieteellinen tutkiminen on vaikeaa, koska seuranta-ajan tulisi olla 25–30 vuotta", tohtori Yaffe sanoo. Tähän mennessä on julkaistu viisi muuta tutkimusta antioksidanttien vaikutuksista kognitiivisiin toimintoihin, mutta vain yhdessä saatiin positiivinen tulos. Yksikään tutkimuksista ei kestänyt kymmentä vuotta; toisin sanoen seuranta-ajat olivat kestoltaan liian lyhkäisiä ja antioksidantticocktail liian laimea. Nehän ovat usein ei-positiivisten ravitsemustutkimusten heikoimmat lenkit.

Tutkimus on esillä maailman suurimpien uutistoimistojen sivuilla. ABC News -sivustolla siitä on erinomainen video.

Grodstein F, Kang JH, Glynn RJ, et al. A randomized trial of Beta Carotene supplementation and cognitive function in men: The Physicians' Health Study II. Archives of Internal Medicine 2007;167(20), 2184-2190 [Abstract]
Yaffe K. Antioxidants and prevention of cognitive decline: Does duration of use matter? Editorial: Archives of Internal Medicine. 2007;167(20), 2167-2168 [Extract]

Tohtori Tolosen kommentti

Tähän ei voi sanoa muuta kuin: Mitäs minä sanoin (25 vuotta sitten)? Kansanterveyslaitoksen beetakaroteenitutkimus SETTI joutuu nyt aika erikoiseen valoon.

Antioksidantit – tri Tolosen katsaus
Anti- ja pro-oksidanttien merkityksestä