Luukato

"Luukato on lastentauti, jolla on geriatriset seuraamukset", sanoo tohtori Duane Alexander (director of the US National Institute of Child Health and Human Development). Hätkähdyttääkö lausunto? Se perustuu siihen tosiasiaan, että luukadon juuret ovat lapsuudessa ja tauti ilmenee 50. ikävuoden jälkeen. Tutkimusten mukaan vain 13,5 % tytöistä ja 36,3 % pojista saa 12–19 vuoden iässä ravinnostaan kalkkia suositellun määrän päivittäin. Myös lasten ja aikuisten D-vitamiinin puute on yleinen Suomessa. Tilanne johtaa tulevaisuudessa katastrofiin. Ikävintä asiassa on se, että tämä tulevaisuus on juuri nyt käsillä. (Geriatria = oppi vanhusten sairauksista)

Luukato on luonteeltaan matala-asteinen krooninen tulehdustauti, inflammaatio, jossa tulehdusta välittävien sytokiinien määrä on lisääntynyt. Siksi sen nykyinen ehkäisy- ja hoitokäytäntö ei tuotakaan kovin hääppöisiä tuloksia. Tarvitaan uusia strategioita, eli tehokkaita monipuolisia ravintolisiä. Lupaavimmalta vaikuttaa soijan ainesosa, genisteiini. Se on tehokkaampaa kuin perinteinen kalkin ja D-vitamiinin yhdistelmä (lue lisää). D-vitamiinia tarvitaan vähintään 100 mikrogrammaa (µg) päivässä luukadon ehkäisyyn ja hidastamiseen. Myös K1-vitamiini ja berberiini lujittavat luustoa (lue tutkimus).

Luukato eli osteoporoosi lisääntyy parhaillaan myös Suomessa lumivyöryn tavoin, kun suuret ikäluokat ikääntyvät. Luukato alkaa ilmetä vaihdevuosi-iässä. Luukato on hiipivä tila, joka ei anna itsestään oireita. Siksi se on alidiagnosoitu ja alihoidettu tila, osoittaa tutkimus. Tilastojen mukaan 7 % 50–59-vuotiaista ja 36 % 80–89-vuotiaista naisista saa luunmurtuman, jonka perussyynä on luukato. Yhä useammalle naiselle määrätään luukadon ehkäisyyn ja hotoon bifosfonaatti-lääkkeitä, mutta niillä voi olla ikäviä sivuvaikutuksia: yllättävä reisiluun murtuma, leukaluun kuolio ja lihaskipuja. Sivuvaikutukset johtuvat siitä, että lääke vähentää elimistön E-vitamiinin ja ubikinonin määriä, sanovat kanadalaiset tutkijat (Kalyan ym. 2014). Siksi bifosfonaatin kera tulisi nauttia E-vitamiinia ja ubikinonia.

Mitä luukadolla tarkoitetaan?

Luukato tarkoittaa sitä, että luusto menettää mineraalejaan, luu haurastuu ja siihen tulee reikiä. Luunmurtuman riski kasvaa. Vaikka luu on kovaa ja saattaa vaikuttaa kuolleelta kudokselta, tosiasiassa se on elävää ainetta, jossa on vilkas aineenvaihdunta. Yhtäältä uutta luuta muodostuu kaiken aikaa ja toisaalta luukudosta myös katoaa, läpi elämän. Ihanteellista olisi, jos uuden luun synty ja vanhan kato olisivat tasapainossa. Kun tasapaino järkkyy ja kato on suurempaa kuin synty, kehittyy luukato.

Luusto saavuttaa maksimilujuutensa 25-30 ikävuoden paikkeilla. Monet seikat vaikuttavat luun lujittumiseen: perintötekijät, ravinto, liikunta, tupakka, alkoholi jne. Luukadon riskitekijät on tapana jakaa niihin, joihin jokainen voi itse vaikuttaa ja niihin, joihin emme voi vaikuttaa.

Riskitekijöitä

Luukadon syyt ja syntytapa ovat moninaiset. Riskitekijöitä ovat muun muassa naissukupuoli, perinnöllinen taipumus, aikainen menarche (kuukautisten alkaminen) ja menopaussi (kuukautisten loppuminen). Niihin emme voi itse vaikuttaa, mutta sitäkin enemmän eräisiin muihin riskitekijöihin, kuten kahvin juontiin, tupakointiin, alkoholin käyttöön, ravintoon ja liikuntaan. Muita luukatoa aiheuttavia syitä ovat anoreksia ja lääkkeiden (esim. kortisonin) käyttö. Äskettäin löydettiin myös luukatoa aiheuttava geenivirhe. Tämän havainnon perusteella kehitellään proteiinia, joka korjaisi virheen ja jota voitaisiin käyttää yleisesti luukadon ehkäisyyn ja jarruttamiseen.

Suurtutkimusten mukaan veren kohonnut homokysteiini kaksinkertaistaa lonkkamurtuman vaaran niin naisilla kuin miehillä. Homokysteiini alenee helposti, tehokkasti ja edullisesti foolihapon, B6- ja B12-vitamiinin yhdistelmällä.

Äsken on löydetty ihmisessä toimivia entsyymejä – lipoksigenaaseja – jotka estävät luuta rakentavien osteoblastisolujen toimintaa. Lipoksigenaasien aktiviteettiä voidaan hillitä monella ravintolisällä, muun muassa E-EPAlla, soijan isoflavonoideilla, Uuden Seelannin vihersimpukkauutteella ja nokkosuutteella. Magnesiumin piilevä puute – joka on väestössä yleinen – heikentää myös luustoa ja kääntäen, jokainen ylimääräinen 100 mg magnesiumia vuorokaudessa lisää luuston tiheyttä kaksi prosenttia.

Oireeton tila

Luukato ei yleensä anna mitään oireita, ennen kuin tauti on ehtinyt varsin pitkälle. Silloin voi ilmetä luustokipuja, jotka tulevat ilman ennakkovaroituksia. Usein luukato havaitaan kuitenkin vasta luunmurtuman yhteydessä. Joskus haurastunut nikama luhistuu ilman mitään ulkoista traumaa.

Luukatoa esiintyy enemmän naisilla, mutta se ei ole harvinainen ikääntyneellä miehelläkään. Miesten osteoporoosin syynä on - yllätys, yllätys - piilevä estrogeenin puute.

Ennaltaehkäisevät toimet

Ravinto

Monipuolinen ruokavalio on kaiken A ja O. Jokapäiväisessä ruuassa tulee olla riittävästi luuston tarvitsemia rakennusaineita: vitamiineja, kivennäisaineita, välttämättömiä rasvahappoja ja proteiineja. Tähän asti kalkkia ja D-vitamiinia on pidetty tärkeimpinä luustoa vahvistavina tekijöinä, mutta ne eivät suinkaan ole ainoat. Kalkkia pitäisi saada päivittäin 1200 mg, mikä on useimmiten mahdottomuus, jollei ruokavalio sisällä litraa maitoa tai vastaavasti muita meijerituotteita. Juustoviipalekin sisältää vain 70 mg kalkkia.

Lisäksi luusto tarvitsee päivittäin magnesiumia, mangaania, sinkkiä, kuparia, piitä, booria, C-, D- ja K-vitamiineja sekä biotiinia. Tutkijat suosittelevat K-vitamiinia nykyään myös nuorten luustolle. Tutkimusten mukaan luusto tarvitsee myös foolihappoa ja muita B-vitamiineja, koska ne pitävät kurissa vaarallista homokysteiiniä. Näistä suomalaiset lääkärit, terveydenhoitajat ja muu terveydenhuollon ammattihenkilöstö ei vielä yleensä tiedä, koska he eivät ennätä tai jaksa lukea uusimpia tieteellisiä tutkimuksia. Ninpä he puhuvat tietämättömyyttään vähättelevästi "uskomuslääkinnästä".

D-vitamiinin päivittäinen tarve on luuston kannalta Suomessa vähintään 100 mikrogrammaa, mihin vain harva suomalainen nainen pääsee, etenkin talvisaikaan, jolloin auringonvaloa ei saada riittävästi. Laajat kotimaiset tutkimukset ovatkin osoittaneet, että suomalaisilla nuorilla ja aikuisilla on yleisesti piilevää D-vitamiinin vajausta. Reumaliitto on vaatinut sosiaali- ja terveysministeriöltä, että D-vitamiinia on alettava lisätä elintarvikkeisiin, koska sitä on mahdotonta saada riittävästi ilman ravintolisiä. Luukato liittyy usein nivelreumaan, joka on katabolinen (kudoksia tuhoava) tauti. Reumaliitto ajaa D-vitamiinilisää siksi, että luukadon lisäksi D-vitamiini ehkäisee ja hillitsee nivelreumaa ja muita autoimmuunitauteja.

Toistaiseksi ainoa varma tapa saada riittävästi luuston rakennusaineita on ottaa kalkkia ja muita luuston rakennusaineita ruuan lisänä.

Sveitsiläisen tutkimuksen mukaan kalkkilisä vahvistaa merkittävästi 8-vuotiaiden tyttöjen luustoa ja vaikutus jatkuu ainakin 3,5 vuotta kalkin annon lopettamisen jälkeenkin.

Kalkkivalmisteet eivät kalkkiuta naisten valtimoita, ilmenee lähes 75 000 sairaanhoitajan 24 vuotta kestäneestä seurantatutkimuksesta (Women+s Helath Study) ((Paik ym. 2014). Naiset voivat nauttia huoletta kalkkilisiä luukadon ehkäisyyn.

Kivennäis- ja hivenaineet ja vitamiinit eivät kuitenkaan aina yksin riitä. Luusto tarvitsee päivittäin myös välttämättömiä rasvahappoja (kalaöljyn omega-3-rasvahapot) ja mielellään soijan isoflavonoideja.

Tutkimukset osoittavat edelleen, että runsas eläinperäisen valkuaisen ja rasvan syönti lisää luukadon ja luunmurtumien vaaraa. Eläinvalkuaisen ja luukadon välinen syy-yhteys selitetään siten, että valkuainen on hapanta ja vahingoittaa luukudosta. Tosin myös kasviksissa ja hedelmissä on happoja, mutta niissä on runsaasti myös emäksisiä yhdisteitä, kuten bikarbonaattia, jotka neutraloivat hapot ja auttavat niitä erittymään pois virtsan mukana. Elimistömme ei siedä kovin paljon happoja; ylimäärä johtaa siihen, että munuaiset koettavat erittää ylimäärän pois. Mitä huonommin munuaiset toimivat, sitä vaikeampi on päästä hapoista eroon. Munuaisten toiminnanvajavuudessa luusto alkaa menettää kalkkia ja luumassaa, sanovat tutkijat. Kun tällainen tilanne jatkuu vuosia ja vuosikymmeniä, luusto haurastuu.

Kalifornian yliopiston tutkimus osoittaa, että myös runsas ravinnon eläinrasva ja koholla oleva kolesteroli voivat haurastuttaa luita. Rasva ja kolesteroli vaikuttavat haitallisesti yhtä lailla valtimoihin kuin luustoonkin, jotka molemmat ovat alttiina vapaiden radikaalien aiheuttamalle solujen härskiintymiselle. Niinpä tutkijat suosittelevat kolesterolia alentavaa ruokavaliota ja antioksidantteja myös luukadon ehkäisyyn.

Useat tutkimukset ovat viitanneet siihen, että runsas kahvin juonti saattaa heikentää naisen luustoa, etenkin vaihdevuosien jälkeen. Uusi amerikkalainen 489 naisen (65-77 v.) tutkimus vahvistaa tätä käsitystä.

Liikunta

Säännöllinen kuntoliikunta (mieluiten rajunpuoleinen aerobic-tyyppinen liikunta) vahvistaa luustoa. Liikunnan tulisi kestää kerrallaan vähintään 20 minuuttia, ja sitä pitäisi toistaa säännöllisesti 2–3 kertaa viikossa. Tosin viime aikoina on alettu puhua myös pitkäkestoisemman, vähemmän rasittavan liikunnan puolesta, sillä senkin uskotaan vahvistavan luustoa ja parantavan yleiskuntoa.

Estrogeeni ja isoflavonoidit

Vaihdevuosien lähestyessä ja niiden aikana naisen estrogeenin tuotanto laantuu ja luusto alkaa haurastua. Tähän asti on uskottu, että estrogeenikorvaushoito ehkäisisi luukatoa, mutta uusi tutkimustieto kaataa kylmää vettä niskaan: Näin ei asianlaita olekaan ainakaan kaikkien naisten kohdalla. Sitä paitsi estrogeeni on syöpäsairauden vaaraa aiheuttava aine. Erityisesti se voi lisätä endometriumin (kohdun limakalvon) ja rintasyövän vaaraa. Tätä vaaraa yritetään vähentää yhdistämällä estrogeeniin gestageeni, mutta sekään ei ole osoittautunut turvalliseksi.

Soijan isoflavonoidit ovat heikkoja kasviestrogeenejä, jotka kilpailevat elimistön omien ja synteettisten estrogeenien kanssa solujen pinnoilla olevista reseptoreista. Isoflavonoidit toimivat luustoa vahvistavina kasviestrogeeneinä sekä antioksidantteina. Isoflavonoidit estävät estrogeenien haittavaikutuksia ja vahvistavat luustoa synergistisesti kalkin ja vitamiinien kanssa. Isoflavonoidien teho luuston lujittamisessa on osoitettu äskettäin mm. HUS Naistensairaalassa (ks. Nikander ym. 2004). Soijaa voi nauttia sellaisenaan (jauhona) tai kapseleiden muodossa.

Does Inflammation Increase Fracture Risk? MedPageToday 21.9.2014
Calcium supplements and heart health: New Study "Does not support the hypothesis of increased CHD risk". Nutraingredients.com 5.6.2014
Paik JM, Curhan GC, Sun Q, et al. Calcium supplement intake and risk of cardiovascular disease in women. Osteoporosis International. May 2014 Abstract
Kalyan S, Huebbe P, Esatbeyoglu T, et al. Nitrogen-bisphosphonate therapy is linked to compromised coenzyme Q10 and vitamin E status in postmenopausal women. Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. 2014 Jan 13:jc20133648.
Marini H, Minutoli L, Polito F et al. Effects of the phytoestrogen genistein on bone metabolism in osteopenic postmenopausal women: A randomized trial. Annals of Internal Medicine 2007;146 (12) 839-847 [Abstract]