Omega-3-rasvahapot

Kalaöljyjen laaduissa on suuria eroja.  E-EPA näyttää olevan tehokasta sydän- ja verisuonitautien ehkäisyyn ja hoitoon, samaten kuin mielenterveysongelmien ehkäisyyssä ja hoidossa. Kalaöljyssä on noin 50 eri rasvahappoa, joista vain EPA on antidepressiivinen ja antipsykoottinen, DHA:lla ei ole näitä ominaisuuksia. Tulehdusten ja syövän ehkäisyn kannalta runsaasti EPAa sisältävä valmiste on teholtaan huomattavasti parempi kuin peruskalaöljyt. Raskauden aikana nautittu kalaöljy saattaa vähentää tyttölapsen rintasyövän riskiä vielä 50 vuoden kuluttua, arvelee syöpäprofessori Elaine Hardman. Suomessa Duodecimin pääkirjoitus, lääkelaitoksen TABU-lehti ja Suomen Lääkärilehti ovat käsitelleet E-EPAlla tehdyjä tutkimuksia.

Suomalaisten ravitsemussuositusten ja lääkelaitoksen (nykyisin Fimean) mukaan jokaisen (terveen) aikuisen tulisi saada päivittäin 2–3 grammaa omega-3-rasvahappoja. Sen verran voi saada syömällä 150 grammaa rasvaista kalaa tai ottamalla ruoan lisänä kalaöljyä. Kalaöljyvalmisteiden rasvahappojen pitoisuuksissa on kuitenkin suuria eroja (lue lisää).

Omega-3-rasvahappojen nauttiminen ruoan lisänä tasapainottaa länsimaisen ravinnon vääristynyttä omega-3/omega-6-rasvahappojen suhdetta ja parantaa omega-3-indeksiä. Siksi ne ovat yleisesti ottaen eduksi terveydelle. Lähempi tarkastelu osoittaa kuitenkin, että eri valmisteissa on suuria eroja, jotka vaikuttavat niiden imeytymiseen ja biologisiin vaikutuksiin. DHA:lla rikastetut valmisteet eivät ole osoittautuneet plaseboa tehokkaammiksi masennuksen lisähoidossa. Uusiseelantilainen tutkimus vahvistaa tätä käsitystä, kun taas runsaasti (yli 60 %) EPAa sisältävät valmisteet näyttävät olevan tehokkaita.

Kaikki kalaöljytuotteet käyvät nykyään läpi molekyylitislauksen, jossa osa epäpuhtauksista saadaan poistetuksi. Kalaöljyssä on noin 50 erilaista rasvahappoa, joista tunnetuimmat ovat EPA ja DHA. Perinteisissä kalaöljyissä niiden suhde on 2:3, mutta uusissa tehokkaammissa valmisteissa EPAn osuutta on lisätty huomattavasti. Etyyli-EPAssa ei ole DHA:ta lainkaan, vaan sen sijaan 70–95 % EPAa. Tavalliset kalaöljyt sisältävät 15–25 % EPAa, ja tiivisteet enemmän, eräät jopa 37 %. Sitä suurempaan pitoisuuteen ei päästä pelkällä molekyylitislauksella.

Peruskalaöljyn ja E-EPAn omega-3-osuudet

Kuva. Peruskalaöljy sisältää noin 50 erilaista rasvahappoa. Vain 21 % on EPAa (punainen viipale) ja 9 % DHA:ta (sininen viipale). Ruskea viipale kuvaa tyydytettyjä rasvahappoja, loput värit muita turhia ja haitallisia rasvahappoja. Muut kuin omega-3-rasvahapot haittaavat biologisia vaiktuksia, jolloin ei saadakaan toivottua tulosta. E-EPA ja muut puhdistetut ja väkevöidyt kalaöljyvalmisteet sisältävät 70 tai 90 % omega-3:a ja mukana on D3-vitamiinia, joka tehostaa toivottua vaikutusta.

E-EPAn valmistukseen käytetään moninkertainen määrä tavallista kalaöljyä sen mukaan, kuinka korkeaksi EPAn osuus halutaan nostaa. Mitä suurempi EPA-prosentti, sitä kalliimpi, mutta samalla myös puhtaampi öljy. Kun haluamme suuria päiväannoksia tehokasta kalaöljyä, sen on oltava sekä puhdasta että hyvin konsentroitua. Tyhjiötislaamalla jalostettu öljy on väriltään vaaleaa, sen maku ja tuoksu ovat mietoja, eikä se juuri aiheuta röyhtäyksiä, kuten pelkästään molekyylitislatut tuotteet.

Kuopiolaiset huippupsykiatrit kirjoittivat E-EPAsta Duodecimin pääkirjoituksessa jo 24.9.2004 ja turkulaiset psykiatrit Suomen Lääkärilehdessä 2005. Ravitsemusterapeutit suosittelivat E-EPAa muistihäiriöihin vuonna 2009 Duodecimin kustantamassa Ravitsemushoito-oppaassa.

Norjalaistutkimus: Kalaöljy lisää lasten älykkyyttä
Näin rasvahapot vaikuttavat aivoissa syntaksiinien kautta

EPAn käyttö ravintolisänä vähentää jopa 64 % arakidonihaposta (AA) syntyviä tulehdusta aiheuttavia F(2)-isoprostaaneja, mikä selittää uudella tavalla EPAn ylivoimaisuutta muihin kalaöljyn rasvahappoihin nähden eritoten diabeteksessa, masennuksessa ja sydän- ja verisuonitaudeissa (Journal of Biological Chemistry 2006).

1000 mg E-EPAa nostaa seerumin EPA-pitoisuuden

Kuva 1. 1000 mg E-EPAa (Suomessa myytävää valmistetta) nostaa seerumin EPA-pitoisuuden yli 2-kertaiseksi. Kuva on Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkimuksesta, jossa 12 naista ja miestä otti 45 vrk E-EPAa ja 12 muuta ihmistä vastaavaa lumetta.

1000 mg E-EPAa alentaa AA/EPA-suhteen puoleen

Kuva 2. Samasta tutkimuksesta ilmenee, että 1000 mg/vrk E-EPAa alentaa AA/EPA-suhteen puoleen. Silloin tulehdussytokiinien muodostuminen elimistössä (myös aivoissa) vähenee merkitsevästi. Tulos selittää E-EPAn biologisia vaikutuksia (lue lisää).

Kuten kuvista nähdään on AA/EPA-suhde aivan liian korkea (7–8:1) suhteessa EU:n suositukseen 4:1 ja terveyden kannalta tavoiteltavaan arvoon 2:1.

Katso tästä 10-vuotiaiden lasten vastaavat luvut

E-EPAn biologisia etuja

  1. pieni päiväannos, suuri teho
  2. stimuloi aivoperäisen hermon kasvutekijän (BDNF) ja kantasolujen syntyä aivoissa
  3. hyvä imetyvyys suolesta vereen ja verestä aivoihin
  4. parempi vaikutus mielialaan
  5. tuottaa kudoksissa resolviini E1:tä, joka on tehokas tulehdusta ehkäisevä yhdiste.
  6. stabilisoi mitokondrioiden ja solujen kalvoja, mikä edistää energian tuottoa soluissa.
  7. sopii odottaville ja imettäville äideille ja pikkulapsille, koska molekyyli- ja tyhjiötislaukset poistavat ympäristöjäämät tehokkaammin kuin pelkkä molekyylitislaus.


E-EPAa on tutkittu biologiassa ja lääketieteessä jo 1980-luvulta alkaen. Erityisesti sitä on tutkittu ja tutkitaan psykiatriassa, jossa se valtaa alaa täydentävänä ja joskus myös yksinomaisena hoitomuotona. Kalaöljyn omega-3-rasvahappoja on tutkittu paljon masennuksen hoidossa ja aiheesta on julkaistu useita raportteja maailman johtavissa psykiatrien ammattilehdissä. Suuri osa tutkimuksista on tehty E-EPAlla. Aivokuvista nähdään, että E-EPA-hoito kykenee jopa elvyttämään surkastunutta aivokudosta (lue lisää).

Calder PC. Polyunsaturated fatty acids and inflammation. Biochem Soc Trans. 2005 Apr;33(Pt 2):423-7 [PubMed]

Kuinka kauan kestää, ennen kuin kalaöljy alkaa vaikuttaa?

Mitä paremmin valmiste imeyty vereen, sitä nopeampi on vaikutus. Vereen imeytyneet omega-3-rasvahapot siirtyvät vähitellen kolmen kuukauden kuluessa solujen ja mitokondrioiden kalvoihin, jolloin niihin saadaan "täysi" pitoisuus – mikäli päiväannos on ollut riittävän suuri ja nauttiminen päivittäistä. Esimerkiksi lasten ADHD:ssa tarvitaan kolmen kuukauden "latausvaiheessa" päivittäin 500 mg EPAa, mutta sen jälkeen päiväannos voidaan pienentää noin 180 mg:aan. Aikuisen ihmisen kliinisessä masennuksessa tarvittava alkuannos on yleensä 1 000 mg EPAa (joskus 1 500–2 000 mg). Vielä ei tiedetä varmasti, kuinka kauan sitä tulisi jatkaa, ennen kuin annosta voidaan pienentää. Luultavasti vaste on yksilöllinen. Professori Puri suosittaa masentuneille toipumisen jälkeenkin E-EPAa 1000 mg/vrk loppuiäksi taudin uusiutumisen ehkäisyyn. E-EPA näyttää imeytyvän vereen hyvin.

Onko omega-3:lla sivuvaikutuksia? Tarvitaanko varotoimia?
Tähän asiaan ovat monet virallisetkin tahot ottaneet kantaa. EU:n elintarviketurvallisuuselin EFSA julkaisi vuonna 2012 kantansa kalaöljyyn sen tarpeeseen ja turvallisuuteen. Yhdysvaltain lääkelaitos (Food and Drug Administration, FDA) pitää ainakin 3 gramman päiväannosta turvallisena. Yhdysvaltain sydänliitto (American Heart Association, AHA) puolestaan katsoo 8 gramman päiväannoksen olevan turvallisen. Tämä käsitys julkaistiin AHAn tiedelehdessä nimeltään Circulation. Tunnettu ruotsalainen psykiatri Claes Malmström on suosittanut masennuksen hoitoon 3–8 g/vrk (perinteisiä kalaöljyjä) – hän ei silloin tuntenut vielä E-EPAa, jota nykyään saa myös Ruotsissa.

E-EPAa on testattu useissa tieteellisissä tutkimuksissa verrattain suurinakin päiväannoksina. Esimerkiksi eräässä japanilaisessa tutkimuksessa annettiin 8–16-vuotiaille lapsille E-EPAa 1,8 g/vrk kaksi kuukautta ilman mitään sivuvaikutuksia. Nämä lapset sairastivat haavaista paksusuolitulehdusta, joka pysyi hyvin remissiossa (oireettomana) (Abstract). Masennuksessa ja skitsofreniassa on käytetty suurempiakin E-EPA-annoksia, jopa 4 grammaa/vrk (taulukko). Eräs syöpäpotilas söi 16 kuukautta E-EPAa 12 g/vrk ilman sivuvaikutuksia. Tuntemani suomalainen syöpäpotilas on syönyt jo kauan E-EPAa 4 grammaa päivässä. Ainoa raportoitu sivuvaikutus suurilla päiväannoksilla on ollut ohimenevä vatsan löystyminen. Kliinisissä ANCHOR - ja MARINE-tutkimuksissa E-EPAn päiväannos on ollut joko 2 tai 4 grammaa, jotka korjaavat hyvin veren rasvahäiriöitä.

Yhteensopivuus lääkkeiden kanssa

Usein kysytään, voiko omega-3-valmisteita käyttää verenohennuslääkkeiden (esim. Marevanin) kanssa. Vastaus: Yleensä voi hyvin ottaa ongelmitta 500–1000 mg E-EPAa. Suosittelen kuitenkin kertomaan siitä hoitavalle lääkärille, jotta hän osaisi ottaa asian huomioon tulkitessaan verikokeiden tuloksia ja säätäessään lääkitystä.

Entä sopivatko omega-3:t yhteen mielialalääkkeiden kanssa? Tähänkin vastaus on kyllä. Esimerkiksi Yhdysvaltain terveysvirastossa (NIH) on parhallaan käynnissä tutkimus, jossa omega-3- ja omega-6-rasvahappoja annetaan yhdessä sitalopraami-nimisen masennuslääkkeen kanssa. Aikaisempien tutkimusten mukaan E-EPA todennäköisesti tehostaa antidepressanttien vaikutusta (lisää), kuten myös foolihappo ja muut B-vitamiinit. Masentuneiden henkilöiden homokysteiini on usein koholla; B-vitamiinit alentavat sitä.

Raskaus- ja imetysaika

Tutkimusten mukaan omega-3:n käyttö odotusaikana vähentää raskauskomplikaatioiden ja äidin masennuksen vaaraa sekä edistää lapsen aivojen ja silmien normaalia kehitystä. Erään norjalaisen tutkimuksen mukaan kalaöljyjä käyttäneet naiset synnyttävät muita älykkäämpiä lapsia. Syöpätutkijat arvelevat uuden hiiritutkimuksen perusteella, että äidin raskaus- ja imeytysaikana nauttimat omega-3-rasvahapot voivat ehkäistä tyttövauvan rintasyöpää vielä 50 vuoden kuluttua.

Aivokuvaukset ovat osoittaneet, että ellei äiti ota omega-3:a raskausaikana, hänen aivonsa kutistuvat tiläpäisesti, koska lapsen aivojen kehitys verottaa äidiltä näitä rasvahappoja. Niinpä esimerkiksi amerikkalainen asiantuntijaryhmä, jota johti ravitsemustieteilijä Artemis Simopoulos, suosittaa odottaville ja imettäville äideille 300 mg/vrk omega-3:a.

Perus- ja DHA-rikastettu kalaöljy on ollut pettymys masennuksen (ja ADHD:n) hoidossa. Eräissä tutkimuksissa (Marangell ym. 2003; Silvers ym. 2005) on annettu masennuspotilaille DHA:lla rikastettua kalaöljyvalmisteita, mutta niillä ei ole saatu sen parempaa tulosta kuin plasebolla. Psykiatriassa ja farmakologiassa onkin yleistynyt käsitys, jonka mukaan DHA:lla ei ole masennusta hoitavaa vaikutusta, kuten EPAlla. Myös lukivaikeuden ja ADHD:n hoidossa DHA-painotteiset valmisteet ovat olleet pettymys. On paradoksaalista, että vaikka potilaalla on puutetta DHA:sta, EPA-rasvahappo korjaa tämän puutteen ja se myös vaikuttaa masentuneen ihmisen aivoissa paremmin kuin DHA. Tätä ilmiötä kutsutaan nimellä aivojen rasvahappoparadoksi. E-EPA päässee paremmin aivoihin kuin käsittelemätön EPA, arvelivat lääkelaitoksen asiantuntijat tri Anna-Liisa Enkovaara ja erikoistutkija Sari Koski vuonna 2005 TABU-lehdessä. Onkin ilmeistä, että EPA an kalaöljyn ainoa antidepressiivinen rasvahappo. Sitä tulee olla valmisteessa yli 60 %.

Tri Barry Searsin haastattelu kalaöljystä; ABCNews
Uusia tutkimuksia suomeksi omega-3-rasvahapoista

Nicolson GL, Ash ME. Lipid Replacement Therapy: A natural medicine approach to replacing damaged lipids in cellular membranes and organelles and restoring function. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) - Biomembranes, Available online 21 November 2013. Free Full Text pdf