Migreeni

Kuulun itsekin niihin ihmisiin, jotka saavat migreenikohtauksen kerran, pari vuodessa. Tosin vain niin lievän, että se menee ohi noin 20 minuutin levolla, ilman lääkkeitä. Migreenini alkaa usein näkökentässä välkkyvänä sahalaitaisena skotomana (ks. kuva vieressä). Tiedän siis omasta kokemuksesta mistä kirjoitan. Käypä hoito -suositus neuvoo käyttämään 150–300 mg päivässä ubikinonia.

Tutkimuksen mukaan migreeniä potevilla on tavallista suurempi riski sairastua sydäntautiin. Toinenkin raportti vahvistaa tämän havainnon. Syynä ovat ilmeisesti tulehdussyytokiinit. Niiden ehkäisyssä ja hillitsemisessä auttavat erityisen hyvin karnosiini, ubikinoni ja E-EPA. Viimemainittu parantaa omega-3-indeksiä, joka suojaa sydän- ja verisuonitauteja vastaan.

Ubikinoni voi auttaa migreenissä


Faktoja migreenistä

1. Noin 12–15 prosenttia ihmisistä kärsii migreenistä. Suomessa on yli 1/2 miljoonaa migreenipotilasta.

2. Tautia esiintyy naisilla kaksi kertaa useammin kuin miehillä.

3. Migreeniä esiintyy kaiken ikäisillä ihmisillä, jopa lapsilla, ja kaikissa sosiaaliluokissa ja kulttuureissa.

4. Migreeni ei ole tavallisen päänsäryn synonyymi, vaan se on kohtauksittain tai episodeittain ilmenevä tila, johon voi kuulua yksi tai useampia seuraavista oireista:
- esioire eli aura, jonka tullessa ihminen tietää, että migreeni on pian tulossa
- voimakas toispuoleinen päänsärky, joka voi pahimmillaan kestää parikin vuorokautta
- näköhäiriöitä, kuten näkökentän skotoma (keskellä näkökenttää vipottava pienehkö alue, jossa tarkka näkeminen on tilapäisesti häiriintynyt), näkökentän laidalla värisevä sahalaitainen kuvio
- pahoinvointia ja oksentelua
- yliherkkyyttä valolle, melulle tai hajuille
- pistelyä, puutumista tai tunnottomuutta raajoissa.

5. Noin 60 % potilasta ei ole käynyt vaivan vuoksi lääkärissä, koska he olettavat ettei asialle kuitenkaan voi tehdä mitään.

6. Monet tekijät voivat laukaista migreenikohtauksen, eivät pelkästään stressi, juusto ja punaviini. Laukaisevia seikkoja voivat olla väsymys, unen puute tai liika nukkuminen, voimakkaat tunne-elämykset (viha, suuttumus, suru), hormonaaliset vaihtelut (naisilla kuukautisten aikaan, e-pillerit tai estrogeenihoito).

Magnesiumia ja ubikinonia migreenin ehkäisyyn ja hoitoon

Magnesiumin vaikutusta migreenin ehkäisyssä ja akuuttien kohtausten hoidossa on tutkittu paljon. MEDLINE-tietokannassa on satakunta julkaisua aiheesta. Ruuan lisänä tablettina nautittu magnesium näyttää ehkäisevän migreeniä (myös kuukautisiin liittyvää migreeniä).

Eräässä kaksoissokkokokeessa 81 migreenipotilasta nautti 12 viikon ajan päivittäin 600 mg magnesiumia. Kolmen viimeisen hoitoviikon aikana migreenikohtausten määrä väheni 41,6%, kun plaseboa saaneilla verrokeilla kohtauksen vähenivät 15,8%. Kahdessa muussa tutkimuksessa saatiin samankaltaiset tulokset. Eräissä tutkimuksissa magnesiumia on annettu migreenipotilaiden suoneen, jolloin useimpien oireet ovat hävinneet saman tien. Yhdessä tutkimuksessa saatiin ei-positiivinen tulos, toisin sanoen magnesiumhoito (35 potilasta) ei osoittautunut plaseboa (34 potilasta) tehokkaammaksi.

Karnosiini on Suomessa verrattain uusi lisäravinne, joka on maailmalla käytetty moniin tarkoituksiin, muun muassa migreenin ehkäisyyn ja hoitoon. Suosittelen kokeilemaan karnosiinia 400–800 mg/vrk.

Johtopäätös: Jos kärsit migreenistä, kannattaa kokeilla magnesiumia, mieluiten yhdessä B-vitamiinien, karnosiinin, ubikinonin ja E-EPAn kanssa.

Käypä hoito -suositus. Katso taulukko 4. Siinä neuvotaan käyttämään ubikinonia 150–300 mg päivässä.

Lue lisää magnesiumista, sillä on monia muitakin hyödyllisiä vaikutuksia terveyteen. MEDLINE-tietokannassa on lisää kymmeniä tutkimuksia magnesiumin vaikutuksesta päänsärkyyn ja migreeniin. Kirjoita hakusanoiksi ´magnesium; migraine´.